آشنایی با فرودگاه شیراز

آشنایی با فرودگاه شیراز

فرودگاه شیراز یکی از فرودگاه‌های بزرگ و مجهز ایران شناخته می‌شود که روزانه مسافران زیادی را راهی و به تعداد بیشماری خوشامد می‌گوید. شیراز به علت جایگاه ویژه‌ای که در گردشگری ایران دارد، همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی است؛ هر مسافری در ایران به طور قطع به شهر شعر و ادب شیراز سفر خواهد کرد. از این رو، فرودگاه بین‌المللی شیراز، همواره یکی از مهمترین قطب‌های هوایی در کشور بوده است. در این مقاله با تاریخچه فرودگاه شیراز، خدمات و امکانات بی‌نظیرش و سالن تشریفات فرودگاهی آن بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

آشنایی با فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز 

فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین‌المللی شیراز بعد از فرودگاه امام خمینی، مجهزترین فرودگاه ایران شناخته می‌شود که پروازهای داخلی متعددی دارد و پروازهای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش می‌دهد. دستغیب ۲ باند پروازی آسفالته را دربرمی‌گیرد و دو ترمینال شماره ۱ و ۲ دارد. پروازهای داخلی در ترمینال شماره یک انجام می‌شود و پروازهای خارجی در ترمینال شماره دو. 

حدود ۱۲۰ پرواز داخلی و ۱۰ پرواز خارجی روزانه از این فرودگاه انجام می‌شود. می‌توان گفت در آن ۱۴ شرکت داخلی و ۸ شرکت خارجی به بیشتر از ۳۵ مقصد را پوشش می‌دهد. شرکت‌ هواپیمایی آسمان، ایران ایر، ماهان، کاسپین، پارس، ایران ایرتور، معراج، وارش، آنا، کیش ایر، قشم، زاگرس، ایرلاینز، فلای دبی، فلای پرشیا، قطر، ایر عربیا و کارون در این فرودگاه شعبه دارند و آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. دستغیب یک مسیر هوایی دارد که شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، رشت، زاهدان، کرمان، بندرعباس، ساری، کیش، قشم، عسلویه، ماهشهر، خارک،‌ بندرلنگه، نوشهر و لامرد را پوشش می‌دهد. 

پروازهای خارجی به شهرهای استانبول، دبی، شارجه، دوحه، مسقط، کویت، نجف، جده و مدینه انجام می‌شود. بخش‌های عمومی دستغیب شامل ترمینال ورودی پروازهای خارجی، سالن بارانداز، سالن گمرک، سالن عمومی، سالن ترانزیت و تشریفات پروازی می‌شود. مسافران به راحتی می‌توانند با تاکسی و مترو به این فرودگاه دسترسی داشته باشند و از خدمات آن بهره ببرند. از جمله خدمات عمومی دستغیب می‌توان به اینترنت رایگان، رستوران و غرفه‌های سوغاتی و… اشاره کرد. 

راه‌های دستیابی به فرودگاه شهید دستغیب

اغلب مسافران برای دسترسی به پرواز خود از ماشین شخصی استفاده می‌کنند و در پارکینگ اختصاصی ماشین خود را پارک می‌کنند. این فرودگاه در مسیر جاده بندرعباس و میدان گل سرخ قرار دارد و کمی بعد از رسیدن به گل سرخ،‌ میدان شاهچراغی قرار دارد که محوطه فرودگاه مشخص است. همچنین تاکسی‌های دربستی همیشه در اختیار مسافران قرار دارند تا به راحتی به داخل محوطه وارد شوند و روبروی سالن‌های پرواز مسافران را پیاده کنند. 

راه دیگر هم استفاده از مترو است که مسافران با استفاده از خط یک می‌توانند خود را به به پرواز برسانند. مسافت ایستگاه قطار تا فرودگاه نسبتا کوتاه است و امکان رسیدن سریع مسافران را فراهم می‌کند. 

اطلاعات فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

آدرس: شیراز، بلوار شهید مدرس، میدان گلسرخ، خیابان شهید شاهچراغی، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب 

شماره تلفن اطلاعات پرواز:

مركز تلفن: 37115000-071

اطلاعات پرواز: 199 (پاسخگويي 24 ساعته)

آدرس سایت: Shiraz Airport – airport.ir

شماره تماس:  ۰۷۱۳۷۱۱۵۰۰۰ و یا با شماره ۰۷۱۳۷۱۱۸۸۹۰ و داخلی‌های ۹۰ تا ۹۹ 

ترمینال‌های فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب

ترمینال یک مربوط به پروازهای داخلی است که حدود ۱۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و ترمینال دوم برای پروازهای خارجی است و حدود ۲۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. با افزایش مسافران از ۴۰۰۰۰۰۰ به ۱۰۰۰۰۰۰۰ نفر طرح توسعه جدید کلید خورد. طرح توسعه دو فاز کوتاه مدت و میان مدت دارد که ۳۲۰۰ مساحت اضافه در نظر گرفتند. 

طرح اجرایی احداث ترمینال جدید موجب افزایش پروازهای خارجی می‌شود  و ظرفیت پذیرش پروازهای خارجی بالاتر می‌رود. در نتیجه امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند و برای مسافران فضای بیشتری وجود دارد. دو باند آسفالته وجود دارد که حدود ۴۳۳۴ و ۴۲۷۲ متر مربع طول دارد. این ترمینال‌ها به سیستم‌های هواشناسی و ارتباطی و رادیویی مجهز است. 

امکانات فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب

امکانات سالن سی‌آی‌پی

امکانات سالن سی‌آی‌پی

همانطور که گفتیم امکانات دستغیب شیراز بسیار گسترده است و از جمله مجهزترین فرودگاه‌های کشور به شمار می‌رود. بنابراین با رزرو خدمات سی‌آی‌پی بهترین تشریفات پرواز را ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی امکانات بین‌المللی دستغیب می‌پردازیم: 

۱. پارکینگ خودرو: سه پارکینگ ساخته شده است که پارکینگ یک طبقاتی ظرفیت ۷۵۰ خودرو دارد. پارکینگ روباز آن در کنار پایانه خارجی است و ۱۲۰ خودرو ظرفیت دارد. ظرفیت پارکینگ سوم و روباز آن حدود ۷۵ خودرو است. این پارکینگ‌ها ۲۴ ساعته امکان خدمات رسانی دارند.

۲. غرفه رزرواسیون هتل: غرفه‌های متعددی در فرودگاه وجود دارد که امکان رزرو هتل‌های با کیفیت و مجهز شیراز مانند هتل‌های پنج ستاره هما، زندیه، چمران، هتل بزرگ را فراهم می‌کنند.

۳ باجه ارزی: باجه‌ای که به مسافران امکان دریافت ارز دولتی می‌دهد و می‌توانند با حواله بانکی به متصدی باجه مراجعه کنند. 

۴. خدمات وی آی پی: در بخش وی‌ آی پی خدمات ویژه‌ای مانند انجام امور پرواز، انتقال مسافر با خودروی اختصاصی، پذیرایی ویژه را ارائه می‌دهند. 

۵. خدمات سی‌آی‌پی: خدمات سی‌آی‌پی خدمات خاص و بیشتری مانند انجام امور پرواز، پذیرایی، استراحت فضای اختصاصی، امکانات رفاهی و… را ارائه می‌دهند.

۶. تسهیلات فرودگاهی: خدمات ترانسفر فرودگاهی از جمله خدمات رایج این فرودگاه به شمار می‌رود که شامل حمل و نقل مسافران از فرودگاه تا اقامتگاه می‌شود. 

۷.خدمات ویژه معلولین: اگر در بلیط خود قید کنید که معلولیت دارید، می‌توانید از خدمات صندلی چرخدار، استراحت در سالن مخصوص پرواز، حمل مسافر و تعیین صندلی مخصوص استفاده کنید. 

خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه شهید دستغیب شیراز

فرودگاه شیراز خدمات سی‌آی‌پی به مسافران ارائه می‌دهد. خدمات CIP در کلان‌شهرها مانند تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، تهران، اهواز، کیش، رشت و کرمانشاه ارائه می‌شود. تشریفات منحصربه‌فرد و جذابی است که برای علاقه‌مندان به سفر گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. 

این تشریفات پرواز امکانات بیشمار و لاکچری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا از سفر خود لذت بیشتری ببرند. امکانات متفاوتی از جمله انجام امور پرواز مثل گرفتن کارت پرواز، انتقال مسافرین تا هواپیما، فرستان خودرو لوکس به دنبال مسافر، حمل چمدان‌ها و… را دربرمی‌گیرد. تشریفات پرواز برای کسانی که به همراه سالمندان و یا کودکان سفر می‌کنند و یا افراد معروف و سیاسی هستند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد و به طور کلی انتخاب لاکچری و خاصی برای علاقه‌مندان به سفر محسوب می‌شود. 

مزیت‌های سی‌آی‌پی شهید دستغیب 

سالن سی‌آی‌پی شیراز

سالن سی‌آی‌پی شیراز

از جمله فرودگاه‌های پر تردد ایران را می‌توان دستغیب شیراز دانست؛ اغلب مسافران داخلی و خارجی از فرودگاه بین‌المللی دستغیب شیراز استفاده می‌کنند. توریست‌ها و مسافران ایرانی به این شهر شعر و ادب سفر می‌کنند تا از دیدن جاهای دیدنی آن لذت ببرند. دستغیب امکانات و خدمات با کیفیتی را به مسافران عرضه می‌کند و به این وسیله سالن وی آی پی  تاسیس کرده است. 

خدمات CIP فرودگاه دستغیب شیراز از فروردین ۱۴۰۱ افتتاح شده است و در سمت راست ترمینال پروازهای داخلی قرار دارد. سی‌آی‌پی شیراز هم مثل مهرآباد در داخل ترمینال پروازهای خروجی واقع شده است. این خدمات به مسافران پرواز‌های بین‌المللی هم ارائه می‌شود و سرویس‌های ویژه‌ای را عرضه می‌‌کنند. 

تشریفات پرواز سی‌آی‌پی داخلی شیراز همانند مشهد، اهواز، تبریز و اصفهان همراه با پروازهای بین‌المللی ارائه می‌شود و تنها تفاوت آن در قیمت است. بنابراین کیفیت بالایی دارد و مورد توجه افراد مطرح و مشهور نیز قرار می‌‌گیرد. 

سالن سی‌آی‌پی فرودگاه شهید دستغیب شیراز 

 سالن سی‌آی‌پی دستغیب

سالن سی‌آی‌پی دستغیب

سالن CIP شیراز با سرمایه‌گذاری خصوصی دایر شده است و سالن پروازهای داخلی و خارجی یک قسمت قرار دارد و در همان سالن بخشی برای گذرنامه پرواز بین‌المللی در نظر گرفتند. سالن VIP مجزا نیز وجود دارد که با پرداخت هزینه بیشتر این بخش در اختیار مقامات سیاسی قرار می‌گیرد. 

سی‌آی‌پی شیراز در سمت راست سالن ترمینال خروجی پروازهای داخلی قرار دارد و در بخش داخل ترمینال عمومی در دسترس است و در اختصاصی جداگانه دارد. مسافران علاقه‌مند به سفر شهر بهار نارنج می‌توانند این خدمات را به صورت آنلاین رزرو کنند. 

امکانات بخش سی‌آی‌پی فرودگاه شهید دستغیب 

امکانات بخش سی‌آی‌پی بسیار متنوع است و خدمات ویژه‌ای را به مسافران عرضه می‌کند. در ادامه به معرفی این خدمات فرودگاهی سی‌آی‌پی شیراز می‌پردازیم. 

امکانات سالن سی‌آی‌پی 

  • گیت اختصاصی بازرسی 
  • ترانسپورت اختصاصی باند
  • پذیرایی با انواع غذا و نوشیدنی 
  • اتاق سیگار
  • اتاق جلسات 
  • اینترنت پر سرعت 

امکانات خدمات سی‌آی‌پی

  • انتقال به / از هواپیما با خودروی اختصاصی
  • پذیرایی از مهمانان و همراهان در هنگام توقف در جایگاه
  • انجام تمام امور پرواز از قبیل کارت پرواز و تحویل چمدان‌ها
  • اینترنت پرسرعت،‌ روزنامه و مجلات روز
  • پذیرایی در مدت توقف در جایگاه
  • بازرسی اختصاصی

محاسبه هزینه‌های استفاده خدمات سی‌آی‌پی شیراز 

در ادامه به بررسی هزینه‌های تشریفات پرواز سی آی‌پی می‌پردازیم که براساس نوع پرواز و سن افراد متفاوت است. 

 

شرح خدمات قیمت  توضیحات 
خدمات تشریفات CIP بزرگسال پرواز داخلی ۸۶۶۵۵۰۰ مسافر ایرانی
خدمات تشریفات CIP بزرگسال پرواز داخلی ۱۸۴۲۱۰۰۰ مسافر غیر ایرانی 
خدمات تشریفات CIP کودک پرواز داخلی ۸۶۶۵۵۰۰ مسافر ایرانی
خدمات تشریفات CIP نوزاد پرواز داخلی رایگان
مشایعت‌کننده/ استقبال‌کننده پرواز داخلی ۶۴۸۵۵۰۰ مسافر ایرانی
مشایعت‌کننده/ استقبال‌کننده پرواز داخلی ۶۴۸۵۵۰۰ مسافر غیرایرانی ۱ ساعت اقامت
صندلی چرخ‌دار پرواز داخلی ۷۵۲۱۰۰۰
حیوان خانگی پرواز داخلی  ۷۰۸۵۰۰۰
خدمات تشریفات CIP بزرگسال پرواز خارجی ۲۱۶۹۱۰۰۰ ایرانی
خدمات تشریفات CIP بزرگسال پرواز خارجی ۲۳۹۸۰۰۰۰ غیر ایرانی
خدمات تشریفات CIP کودک پرواز خارجی ۱۶۹۱۰۰۰ ایرانی
خدمات تشریفات CIP کودک پرواز خارجی ۲۳۹۸۰۰۰۰ غیر ایرانی
خدمات تشریفات CIP نوزاد پرواز خارجی رایگان
مشایعت‌کننده/ استقبال‌کننده پرواز خارجی ۷۵۷۵۵۰۰ ایرانی
مشایعت‌کننده/ استقبال‌کننده پرواز خارجی ۷۵۷۵۵۰۰ غیر ایرانی ۳ ساعت اقامت
صندلی چرخ‌دار پرواز خارجی  ۱۹۶۲۰۰۰۰
حیوان خانگی  ۱۳۰۸۰۰۰۰

 

جمع‌بندی 

در این مقاله با خدمات سی‌آی‌پی شهید دستغیب شیراز آشنا شدیم. این خدمات به صورت آنلاین رزرو می‌شود و امکان یک سفر متفاوت را به افراد می‌دهد. خدمات سی‌آی‌پی شامل انجام امور پرواز، رساندن مسافر با خودروی اختصاصی،‌ پذیرایی،‌ سوئیت‌های موقت و… می‌شود. 

شهید دستغیب یکی از مجهزترین خطوط پرواز به شمار می‌رود که بعد از مهرآباد سرآمد است. خدمات و امکانات زیادی را برای مسافران در نظر گرفتند تا سفر خوشی را تجربه کنند. شرکت‌های متعدد پرواز مانند آسمان، ماهان، قشم ایر و… همکاری می‌کنند و روزانه ۱۲۰ پرواز داخلی از شیراز انجام می‌شود. پروازهای خارجی را به خوبی پوشش می‌دهد و روزانه ۱۰ پرواز خارجی انجام می‌شود. 

شیراز به عنوان قطب گردشگری شناخته می‌شود که مکان‌های تاریخی و طبیعی زیادی در آن وجود دارد و توریست‌ها و گردشگران به این شهر زیبا سفر می‌کنند. همچنین وجود پزشکان و متخصصان در این شهر، موجب سفرهای متعدد پزشکی به این شهر می‌شود.  

سوالات متداول 

۱. خدمات سی‌آی‌پی پروازهای داخلی از خارجی جداست؟

در سالن‌های دستغیب خدمات CIP یکجا انجام می‌شود و تنها در قیمت آن تفاوت وجود دارد. 

 

۲. از جمله خدمات ویژه سالن سی‌آی‌پی کدام است؟

اتاق‌های مجزای سیگار، اتاق‌های استراحت، اینترنت پرسرعت رایگان. 

 

۳. امکان سفر به چه کشورهای خارجی از مبدا شیراز فراهم است؟ 

شهرهایی مانند دوحه، دبی، قطر،‌ استانبول، مسقط، کویت، نجف، جده و مدینه فراهم است.

 

۴. امکان دستیابی به فرودگاه دستغیب شیراز از چه طریقی وجود دارد؟

اغلب افراد از ماشین‌های شخصی استفاده می‌کنند اما با مترو هم امکان‌پذیر است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *