سفرهای هوایی در آینده

سفرهای هوایی در آینده

روزانه حدود ۳ میلیون نفر برای سفرهای خود، از پرواز استفاده می‌کنند و تجربیات بسیار متفاوتی از پرواز خواهند داشت. برخی از افراد به راحتی می‌توانند از پرواز خود لذت ببرند و برخی دیگر این تجربه را ندارند. بنابراین در عصری که هر روز افراد زیادی به سفرهای هوایی کاری و تفریحی می‌روند، بسیاری علاقه‌مند به این نوع سفر هستند و از آن لذت می‌برند. شرکت‌های زیادی به ارائه خدمات می‌پردازند که بسته به نوع آن، مسافران می‌توانند خدمات متفاوتی دریافت کنند. 

با پیشرفت تکنولوژی و امکاناتی که به مسافران در هواپیما ارائه می‌شود، کیفیت پرواز و لذت بردن از سفر نیز افزایش می‌یابد. به خصوص استفاده از خدمات سی‌آی‌پی فرودگاهی، شرایط لذت بیشتر برای مسافران را فراهم می‌کند. تشریفات سی‌آی‌پی با ارائه خدمات متفاوت و لاکچری، این امکان را می‌دهد تا مسافر بی‌دغدغه بتواند امور پرواز خود را به پرسنل فرودگاهی بسپرد و از خدمات سالن انتظار CIP بهره‌مند شود؛ این پیشرفت‌ها روزافزون شده است، در ادامه به پیش‌بینی‌های حیرت‌انگیز از آینده سفر هوایی می‌پردازیم. 

پیشرفت تکنولوژی در آینده سفر با هواپیمایی 

می‌توان گفت که در آستانه عصر جدیدی از صنعت هوایی قرار گرفتیم و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، تحولی وسیع و دیدنی را تجربه می‌کنیم. سفرهای هوایی در آینده، امنیت و ایمنی بیشتری خواهند داشت و با پیشرفت ردیابی و ارتباطات هوایی، نظارت بر ناوگان هوایی نیز افزایش پیدا می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی، امکان استفاده همگان از انواع پروازهای داخلی و خارجی فراهم می‌شود و از طرفی هزینه پرواز نیز کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به انواع پیشرفت‌های هوایی بیشتر می‌پردازیم. 

۱. تشخیص چهره در آینده سفر با هواپیما

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های عصر تکنولوژی را می‌توان احراز هویت از طریق اثر انگشت و یا تشخیص چهره دانست. بیومتریک یکی از قابلیت‌های فناوری امروز به شمار می‌رود که در آینده می‌توان از این تکنولوژی برای بررسی‌های فرودگاهی بهره برد. فرآیند فناوری بیومتریک به صورت دیجیتالی انجام می‌شود و در آینده فرودگاه‌ها جای خواهد داشت. 

چمدان‌ها و وضعیت قرارگیری مسافران تا زمان پرواز و برنامه‌ریزی برای سایر موارد در این لیست قرار می‌گیرد تا توسط سیستم‌های مجهز امنیتی مورد بررسی گیرد. دیگر خبری از روش‌های سنتی نخواهد بود و به تمام این امور سرعت بخشیده می‌شود. هر چند که با استفاده از خدمات فرودگاهی CIP کلیه امور پرواز به راحتی به عهده پرسنل قرار می‌گیرد و می‌توانید همه چیز را به آن‌ها بسپارید. 

۲. نقش هوش مصنوعی در آینده سفر با هواپیما

هوش مصنوعی از جمله محبوب‌ترین تکنولوژی‌های پیشرفته در امور پرواز به شمار می‌رود. این تکنولوژی به امور پرواز کمک زیادی می‌کند و در آینده نقش پررنگی در خدمات فرودگاهی خواهد داشت. مسافران می‌توانند از طریق هوش مصنوعی، تجربه‌ای متفاوت داشته باشند و شادی را در پرواز خود تجربه کنند. 

در واقع تعاملات دیجیتالی از طریق هوش مصنوعی شخصی‌تر، بهینه‌تر و قابل درک‌تر می‌شود. خطوط هوایی، تجربه‌ای بهتر را برای مسافران به همراه دارد و از طریق آن بازخورد مسافران می‌تواند تطبیق بیشتر و بهتری با مسافران به همراه داشته باشد. هوش مصنوعی از ابزار پرکاربرد در آینده محسوب می‌شود که خدمات بیشماری را به مسافران عرضه می‌کند. مهمانداران هواپیمایی هوشمندی که منوی خاص برای پذیرایی ارائه می‌دهند و امروز این ربات‌های هوشمند به عنوان پیک‌های غذارسانی در ژاپن برای ارسال غذا استفاده می‌شوند. 

۳. طراحی‌های کابین متفاوت 

پروازهای آينده

پروازهای آينده

اغلب خطوط هوایی، به دنبال راهی برای افزایش ظرفیت پرواز برای مسافران بیشتر هستند. به دلیل محبوبیت سفرهای هوایی، افزایش گنجایش هواپیما ایده خوبی برای سفری ایمن و راحت خواهد بود. به همین دلیل کابین‌های پرواز در آینده تغییر عمده‌ای خواهند کرد. طراحی‌های داخلی کابین هواپیما تغییرات عمده‌ای می‌کند و جایی بازتر و راحت‌تر را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از طرفی مسافران بیشتری می‌توانند از این سفرهای هوایی لذت ببرند و قیمت‌های پرواز مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود. 

طراحی حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تر که مسافران می‌توانند از صندلی‌های اقتصادی دو طبقه استفاده کنند و فضای بیشتری برای پرواز خود داشته باشند. در واقع تجربه شیرین پرواز برای تعداد بیشتری از افراد مهیا و قابل دسترس خواهد بود. البته خدمات سی‌آی‌پی فرودگاهی امکان انتخاب صندلی و فضای بازتری را به شما می‌دهد تا راحت‌تر بتوانید از سفر خود لذت ببرید.

۳. تحویل چمدان‌ها 

چمدان‌ها برای مسافران حسابی دست‌وپا گیر است و اغلب افراد برای حمل آن دچار مشکل می‌شوند بنابراین حمل آن یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سفر به شمار می‌رود. به خصوص برای افرادی که مدام در سفر هستند این امر طبیعی است که به دنبال راهی برای حمل چمدان‌های خود باشند. تصور کنید که اگر راهی پیدا شود تا در حالی که منتظر چمدان خود در چرخ‌و‌فلک هستید،‌ با خیال راحت قهوه‌تان را می‌نوشید. در آینده دیگر نگرانی بابت حمل لوازم خود نخواهید داشت. 

چمدان شما خودبه‌خود به هتل می‌رسد و دیگر نیازی نیست با خود در اتوبوس و قطار به سمت فرودگاه، آن را حمل کنید. اگر چه که همین حالا با خدمات CIP دیگر نیازی به نگرانی در این زمینه وجود ندارد و کلیه امور تحویل چمدان‌ها به بخش بارگیری توسط پرسنل انجام می‌شود و گیت بازرسی اختصاصی خدمات CIP وجود دارد که کلیه چمدان‌ها را به صورت مجزا و سریع بررسی می‌‌کنند.

۵. تاکسی هوایی 

حتماً شما هم در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، تاکسی‌های هوایی را دیده‌اید. ماشین‌های پرنده‌ای که در آینده توسط شرکت‌های هوانوردی نظارت می‌شوند. مهندسان و طراحان امروز در حال تحقیق بر روی تغییر وسیله نقلیه هستند و به دنبال راهی برای تحقق بخشیدن به پروازهای کوتاه‌مدت با تاکسی‌های هوایی می‌گردند. 

در سال ۲۰۱۷ ولوکوپتر اولین پرواز خود را برای حمل‌ونقل انفرادی الکترونیکی انجام داد. در واقع این جت می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر را در یک ساعت طی کند. تاکسی‌های هوایی که ظرفیت پنج نفره دارند و شاید به زودی در تاکسیرانی هوایی شروع به کار کنند. به خصوص در شهرهای بزرگ روند تکامل فناوری بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. این تاکسی‌ها شما را تا فرودگاه می‌رساند و سرعت آن باور کردنی نیست و دیگر خبری از دود و آلودگی‌های هوا و یا ترافیک‌های طاقت‌فرسا نخواهد بود و همه چیز نظم بیشتری پیدا می‌کند.  

۶. افزایش سرعت پروازها در آینده سفر با هواپیما 

یکی از موضوعات مورد مطالعه هوانوردان،‌ افزایش سرعت هواپیماهاست. پروازهایی که بتوانند سریع‌تر از هواپیماهای فعلی پرواز کنند و در سال ۲۰۲۹ با سرعت بیشتری این نوع پروازها انجام شود. سرعت مافوق صوت برای پروازهای سریع‌تر و راحت‌تر که در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری حرکت کنند. یعنی حدود ۱۰۶۰ کیلومتر در ساعت که بسیار سریع‌تر از شرایط فعلی پروازهاست. 

این هواپیماها در ارتفاع بیشتر از حالت معمول پرواز می‌کنند و به همین دلیل سرعت‌ بیشتری هم دارند. از طرفی سنسورهای هوشمندی طراحی می‌شود که دست‌اندازهای هوایی را زودتر پیش‌بینی کند و در نتیجه هواپیما کمتر تکان می‌خورد. 

۷. واقعیت مجازی 

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

در آینده در حین پرواز، گزینه‌های بیشتری برای سرگرمی و تفریح شما وجود دارد. صفحه نمایش بزرگ‌تر و بازی‌های بیشتر تا زمان‌های جذابی را تجربه کنید. حتی امکان گذراندن دوره‌های مجازی و الکترونیکی نیز فراهم می‌شود. همچنین شرکت‌های هوایی خدمات ویژه‌ای با افزایش مسافران ارائه می‌دهند. خدمات واقعیت مجازی که اشتیاق مسافران را برای تجربه سفرهای هوایی بیشتر کند.

هدست‌های واقعیت مجازی در کابین‌های درجه یک قرار می‌گیرند و با توسعه متاورس فرصت‌های بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و پرواز را لذت‌بخش‌تر می‌کند. هم‌اکنون این هدست‌ها در کمپانی‌های متفاوت طراحی شده است تا دیدن فیلم و بازی کردن را گسترده‌تر و جذاب‌تر کند. 

۸. خواب راحت‌تر 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پرواز را می‌توان خواب راحت دانست. تجربه خواب راحت و بی‌دغدغه از جمله مزایای پرواز است که در آينده به آن توجه بیشتری خواهد شد. پاناسونیک با تنظیم نور برای خواب‌ راحت‌تر در تلاش است تا صدای داخل کابین را کاهش دهد و موجب ارتقای خواب بهتر مسافران شود.

در واقع بهترین روش برای حفظ سلامتی مسافران پرواز را می‌توان بهبود شرایط پرواز و افزایش کیفیت خواب آنان دانست. در آینده پروازها به سلامت مسافران کمک بیشتری می‌کند و یکی از پارامترهای اساسی هر سفر، اهمیت دادن به سلامت جسمانی افراد است. 

۹. سفرهای هوایی و هتل‌های کوچک 

 سفر آینده

سفر آینده

به زودی می‌توان شاهد هتل‌های کوچک در فضای هواپیمایی بود. با توجه به توسعه طراحی فضای داخلی هواپیماها، می توان آن را به عنوان اتاق‌های کوچک هتل در نظر گرفت. انواع تخت‌های تاشو و میزهای متحرک که امکان استراحت راحت‌تر را فراهم می‌کند و در دسترس مسافران قرار می‌گیرد. ایجاد فضای جذاب و دوست‌داشتنی برای بازی کودکان تا بتوانند لحظات خوبی را سپری کنند.

بخش‌های بازی برای کودکان طراح می‌شود تا والدین از این طریق بتوانند به راحتی استراحت کنند و از سفر خود لذت بیشتری ببرند. خدمات تشریفاتی فرودگاهی از جمله بهترین روش در حال حاضر برای استفاده از سالن‌ها و صندلی‌های ویژه در فرودگاه است تا بتوان به راحتی از سفر خود لذت برد و دیگر دغدغه جای تنگ و ناراحت را نداشت. 

۱۰. سرویس بهداشتی و تجربه‌ای تازه 

اغلب مسافران حس بدی نسبت به استفاده از سرویس‌های بهداشتی کابین هواپیما دارند. به همین دلیل در آینده نه چندان دور، نمونه‌های بهتری از سرویس بهداشتی ارائه می‌شود. شرکت‌های هوایی در تلاشند تا برای جلب رضایت مسافران خود به ابداع سرویس‌های بهداشتی بپردازند که به صورت خودکار تمیز شوند. 

این سرویس‌های بهداشتی به واسطه اشعه یو وی از وجود باکتری‌ها تمیز می‌شوند و نیازی به دست هم ندارد. طراحی که  سطوح را از باکتری پاک می‌کند و روشویی‌ها از توالت‌های فرنگی مجزا می‌شوند. بنابراین فضای بیشتر و راحت‌تر را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.  

۱۱. کاهش آلاینده‌های پروازی و حفاظت از محیط زیست

از جمله عوامل بحث‌برانگیز امروز، محیط زیست است؛ با افزایش سرعت و کاهش سروصدای پروازها دیگر آلودگی صوتی وجود نخواهد داشت و از طرفی استفاده از سوخت‌های سبز مانند هواپیماهای هیدروژنی دیگر آلودگی‌های فسیلی به محیط زیست آسیب نمی‌زنند. در حال حاضر فرودگاه دولتی سوئد از جمله پیشگامان سفرهای هوایی بدون سوخت فسیلی است. 

همچنین استفاده از هواپیماهای الکترونیکی در فواصل کوتاه و بلند می‌تواند در کاهش آلودگی‌های فسیلی نقش بسزایی داشته باشد. امروزه از ماشین‌های چمن‌زنی تا اتوبوس‌های درون فرودگاه سوئد از سوخت‌های سبز استفاده می‌کنند. بنابراین کشورهای پیشرفته در حال حرکت برای به صفر رسیدن کربن در وسایل حمل‌ونقل هستند. 

۱۲. سیستم داخلی هواپیما

پرواز آینده

پرواز آینده

یکی از دغدغه‌های مسافران بر فراز ابرها، نداشتن اینترنت است؛ در آینده سیستمی طراحی می‌شود که مسافران بتوانند به شبکه داخلی پرواز متصل شوند و از دیدن فیلم‌ها و شنیدن موزیک‌های جدید لذت ببرند. حتی می‌توانند در پرواز بعدی به دیدن فیلم خود ادامه دهند و به ال‌سی‌دی‌های مجهز داخل صندلی هواپیماها متصل شوند. 

البته در حال حاضر برخی پروازها به هر مسافر تجهیزات لازم برای انتخاب فیلم و آهنگ را می‌دهند و می‌توانند به راحتی به دیدن فیلم و یا شنیدن موزیک مورد علاقه خود بپردازند. 

جمع‌بندی

در آینده نه چندان دور، سفرهای هوایی شکل‌ و شمایل جدیدی به خود می‌گیرند و تجربه‌ تازه و بی‌نظیری را برای مسافران خود می‌سازند. این نوع سفر عامه‌تر و راحت‌تر و حتی ارزان‌تر می‌شود تا تمامی افراد بتوانند از آن بهره‌مند شوند. دیگر خبری از معطلی‌های طولانی برای پرواز نیست و پرواز‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. خواب راحت و بی‌دردسر از جمله مزایای استفاده از پروازها خواهد بود. 

البته گفتنی است که استفاده از خدمات تشریفات فرودگاهی سریع‌تر این روند را طی کرده است و با خدمات ویژه خود لحظات خوشی را برای مسافران رقم می‌زند و لذت سفر را افزایش می‌دهند. خدمات تشریفاتی سی‌آی‌پی از جمله پیشگامان ارائه خدمات باکیفیت‌تر مانند پذیرایی، سالن‌های مجزا، اقامت‌های موقت، گیت بازرسی مجزا و… به مسافران است. می‌توان گفت که خدمات تشریفاتی فرودگاه یک قدم همیشه جلوتر است

سوالات متداول 

۱. استفاده از خدمات سی‌آی‌پی چه مزایایی دارد؟‌

خدمات فرودگاهی سی‌آی‌پی امکان سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند و خدماتی مانند انجام امور پرواز، ماشین شخصی پای پرواز، امکان حمل بار مسافر و.. را فراهم می‌کند.

 

۲. امنیت سفرهای هوایی در آینده چطور خواهد بود؟ 

با امکاناتی مانند سنسور اثر انگشت و تشخیص چهره کمک بسزایی برای امنیت سفر نیز می‌کند. 

 

۳. هوش مصنوعی چه نقشی در آینده پرواز دارد؟

هوش مصنوعی از جمله موارد پرکاربرد به شمار می‌رود که کمک می‌کند تا افراد در حین سفر لذت بیشتری ببرند.

 

۴. امکانات سرگرمی هواپیما در آینده چطور می‌شود؟

سرگرمی‌هایی مانند هدست‌های واقعیت مجازی از جمله بازی‌های پرطرفدار در آینده خواهد بود.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *