آشنایی با فرودگاه مهرآباد و همه آنچه باید بدانید

آشنایی با فرودگاه مهرآباد و همه آنچه باید بدانید

آشنایی با فرودگاه مهرآباد و همه آنچه باید بدانید

فرودگاه مهرآباد، فرودگاهی است که به تهران، پایتخت ایران خدمات‌‌رسانی می‌کند. قبل از ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در سال ۱۳۸۶، مهرآباد، اولین فرودگاه تهران در ترافیک بین‌المللی و داخلی بود؛ اما اکنون فقط پروازهای داخلی را انجام می‌دهد. این فرودگاه مورد استفاده دولت ایران نیز هست و یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی ایران محسوب می‌شود. تهران، پایتخت و بزرگترین شهر ایران، مهم‌ترین مرکز فرهنگی و سیاسی کشور است که به دلیل مناظر شگفت‌انگیزش، یکی از محبوب‌ترین مقاصد در خاورمیانه است. این شهر، سالانه میزبان میلیون‌ها نفر از سراسر جهان است. فرودگاه مهرآباد تهران، یکی از دو فرودگاهی است که به این شهر خدمات‌رسانی می‌کند. این فرودگاه، شلوغ‌ترین فرودگاه کشور با حدود ۱۵ میلیون مسافر در سال است که به ۲۴ مقصد پرواز ارائه می‌دهد. فرودگاه مهرآباد در غرب مرکز شهر قرار دارد. تنها ۳ مایل با مرکز تهران فاصله دارد و نزدیک به ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز شهر تهران برسید. با ما همراه باشید تا سفری کوتاه به فرودگاه مهرآباد داشته باشیم.

تاریخچه

این فرودگاه برای اولین بار در سال ۱۳۱۷، به عنوان فرودگاهی برای هواپیماهای کلوپ هوانوردی مورد استفاده قرار گرفت؛ سپس پس از جنگ جهانی دوم با به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی و پیوستن سازمان هواپیمایی کشوری ایران به ایکائو در سال ۱۳۲۸، این فرودگاه به پایگاه نیروی هوایی نیز تبدیل شد. در سال ۱۳۳۴ درست پس از ساخت اولین باند روکش آسفالت، ساختمان ترمینال جدید (ترمینال فعلی ۱) برای پروازهای بین‌المللی و داخلی طراحی و ساخته شد. در میان طراحان ساختمان‌های مدرن اولیه فرودگاه، اسم معمار مشهور “ویلیام پریرا” به چشم می‌خورد. در سال ۱۳۴۰، یک ساختمان جانبی (ترمینال ۲ فعلی) به فرودگاه مهرآباد اضافه شد که برای پروازهای ورودی استفاده می‌شد.

فرودگاه جدید بین‌المللی امام خمینی تهران (IKA) قرار بود در سال ۱۳۸۳ افتتاح شود و پروازهای بین‌المللی به تدریج از مهرآباد نقل مکان کرد و پروازها به کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شد. پس از افتتاح اولیه فرودگاه امام خمینی در اردیبهشت ۱۳۸۳، به دلیل عوارض، تا پایان سال ۱۳۸۶ برنامه انتقال اکثر پروازهای بین‌المللی به فرودگاه جدید تکمیل نشد. همه پروازهای بین‌المللی اکنون به فرودگاه جدید بین‌المللی امام خمینی منتقل شده‌اند. 

موقعیت جغرافیایی فرودگاه

این فرودگاه در غرب تهران واقع شده است. دریاچه چیتگر در ۱۴ کیلومتری شرق آن قرار دارد و ۴ کیلومتر با میدان آزادی فاصله دارد. برای رسیدن به آنجا می‌توانید از مترو استفاده کنید؛ در خط چهارم مترو دو ایستگاه مترو وجود دارد. بسته به ترمینالی که در نظر دارید می‌توانید از هر کدام پیاده شوید. یکی برای پایانه‌های ۱ و ۲ و دیگری برای ترمینال‌های ۴ و ۶ است. 

خطوط هوایی

خطوط هوایی فعال در فرودگاه مهرآباد آتا، اترک ایر، کاسپین، ایران ایر، هواپیمایی ایران آسمان، ایران ایرتور، کارون، کیش ایر، ماهان ایر، معراج، قشم، ساها، سپهران، تابان ایر و زاگرس هستند. این فرودگاه محل استقرار دفاتر مرکزی ایران ایر و سازمان هواپیمایی کشوری ایران است. علاوه بر این، شرکت هلدینگ فرودگاه‌های ایرانیان نیز دفتر مرکزی خود را در فرودگاه مهرآباد نزدیک ترمینال ۲ دارد. یک شرکت مهندسی و نگهداری هواپیما به نام فجر آشیان یک آشیانه تعمیر و نگهداری در مجاورت محوطه اصلی فرودگاه دارد. این آشیانه از طریق تاکسی وی که از بزرگراه «تهران – کرج» عبور می‌کند به فرودگاه مهرآباد متصل می‌شود. فجر آشیان از هواپیماهای بسیاری از شرکت‌ها از جمله ایران ایر، ماهان ایر، هواپیمایی معراج نگهداری می‌کند. 

ترمینال‌ها

ترمینال ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

ترمینال ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

 

فرودگاه مهرآباد از شش ترمینال تشکیل شده است: 

ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد
ترمینال VIP  برای خطوط هوایی معراج برای پروازهای دولتی استفاده می‌شود.
ترمینال CIP  در صورت درخواست مسافر قابل استفاده است. ترمینال برای همه مهمانان، از هر شرکت هواپیمایی باز است.
ترمینال‌های ۱ و ۲ پروازهای خطوط هوایی آتا، ایران ایر، ایران ایرتور، کیش ایر، خطوط هوایی معراج، قشم ایر و زاگرس را انجام می‌دهند.
ترمینال‌های ۴ و ۶ پرواز و ورود ایرلاین‌های کاسپین، هواپیمایی ایران آسمان، ماهان ایر، وارش و سایر خطوط هوایی را انجام می‌دهند.
ترمینال ۳ برای تمامی پروازهای باری استفاده می‌شود.

 

خدمه ترمینال برای خدمه پرواز همه خطوط هوایی استفاده می‌شود. در خرداد ۱۳۹۹، فرودگاه مهرآباد ترمینال جدیدی را برای جایگزینی ترمینال‌های ۴ و ۶ اعلام کرد. ترمینال جدید قرار است دارای ۲۰ گیت و یک ترمینال جدید CIP باشد. 

سایر امکانات فرودگاه مهرآباد

سالن فرودگاه

سالن فرودگاه

 

این فرودگاه محل استقرار دفاتر مرکزی ایران ایر و سازمان هواپیمایی کشوری ایران است. علاوه بر این، شرکت فرودگاه‌های ایران نیز دفتر مرکزی خود را در فرودگاه مهرآباد، نزدیک ترمینال دارد. همچنین این فرودگاه دارای امکانات بسیار زیادی از جمله دستگاه های خودپرداز، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های سوغاتی است. فرودگاه مهرآباد دارای ۳ پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۳۵۰۰ خودرو است. چند پارکینگ چند طبقه روبروی ترمینال ۱، ۲ و ۴ قرار دارد؛ همچنین یک پارکینگ دیگر در جلوی ترمینال ۵ برای مسافرین مراسم حج وجود دارد. 

امکانات دیگر فرودگاه: 

  • مرکز اطلاعات فرودگاه
  • مرکز اطلاعات گردشگری
  • میزهای اطلاعات
  • مرکز تجاری
  • صرافی
  • دستگاه‌های خودپرداز
  • دفاتر اجاره خودرو
  • امکانات خانوادگی
  • امکانات خرید
  • امکانات چمدان
  • سرویس امنیتی
  • خدمات پزشکی
  • وای‌فای رایگان
  • اتاق‌های ملاقات
  • تلفن عمومی
  • هتل
  • انواع فروشگاه‌ها

 

دسترسی به فرودگاه مهرآباد چگونه است؟

تاکسی و اتوبوس

گزینه‌های زیادی برای دسترسی به فرودگاه مهرآباد از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو وجود دارد؛ اما اگر مایل به استفاده از خودروی خود هستید، برای رسیدن به فرودگاه باید به بلوار معراج در کنار میدان آزادی دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از میدان آزادی با تاکسی و اتوبوس به فرودگاه برسید. 

مترو

مترو مناسب‌ترین راه برای دسترسی به فرودگاه مهرآباد است. خط زرد مترو که خط چهارم است شما را به فرودگاه مهرآباد می‌رساند. شما باید در ایستگاه بیمه از مترو پیاده شوید، اما ایستگاه را ترک نکنید، فقط نگاهی به اطراف بیندازید و تابلوهای فرودگاه را پیدا کنید تا به راحتی به فرودگاه برسید.

شاخص مسافر و بار فرودگاه

 برج مراقبت فرودگاه مهرآباد

برج مراقبت فرودگاه مهرآباد

در حال حاضر فرودگاه مهرآباد با ۴ ترمینال سالانه پذیرای حدود ۱۸ میلیون مسافر با همکاری ۱۵ شرکت هواپیمایی داخلی است. مهرآباد دارای ۵ پارکینگ مسافری با ظرفیت ۷۰۰۰ توقف است و حدود ۱۰ شرکت با همکاری برخی برندهای مواد غذایی و پوشاک و خدمات داخلی و خارجی در پایانه‌های مهرآباد به ارائه خدمات مسافری می‌پردازند. مهرآباد دارای برج مراقبت پرواز و مجهز به رادارهای ریتون و آریا است و با دو باند و یک تاکسی فعالیت اصلی پرواز انجام می‌شود. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد دارای سطح ایمنی رده ۹ است. ضلع شرق و غرب مهرآباد در حال حاضر ظرفیت پذیرش حدود ۵۰ فروند هواپیمای سایز متوسط ​​را دارد و سه شرکت هندلینگ وظیفه انتقال بار و مسافران از ترمینال به سطوح پروازی و بالعکس را بر عهده دارند. 

طرح‌های توسعه فرودگاه

پس از عملیاتی شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، فرودگاه مهرآباد تنها برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه نیاز به توسعه این فرودگاه مرتفع شده و در حال حاضر تمرکز اصلی بر افزایش کیفیت خدمات است. عمده پروژه‌های توسعه‌ای بر ارتقای سطح ایمنی پرواز و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، استقرار سامانه‌های راداری جدید، توسعه بیشتر اراضی مجاور در ایجاد اپرون و استانداردسازی سطوح پروازی با ساخت رپید تاکسی، ساخت ساختمان فنی دوم، احداث پارکینگ طبقاتی، احداث هتل و مرکز خدمات مسافری و ایجاد خدمات غذایی متمرکز است. 

هتل‌های مجاور فرودگاه مهرآباد

هتل المپیک یک هتل ۴ ستاره در نزدیکی فرودگاه مهرآباد است که می‌توانید در آن اقامت کنید. هتل آساره، هتل پاسارگاد و هتل آپارتمان آورین از دیگر هتل‌های نزدیک خیابان آزادی هستند.

خدمات فرودگاهی خود را به ما بسپارید

آیا می‌خواهید ترخیص سریع مسیر خود را دریافت کنید؟ آیا از انتظار در صف‌های طولانی و ترخیص کالا از گمرک پس از یک پرواز طولانی خسته شده‌اید؟ آیا می‌خواهید یک سفر یکپارچه فرودگاهی داشته باشید؟ سرویس VIP Meet and Greet را رزرو کنید. سرویس VIP Meet and Greet از ورود و خروج تا کنترل مشتری به شما کمک می‌کند. تیم تخصصی تشریفات فرودگاهی با گرفتن کارت پرواز، صندلی از قبل رزرو شده، ترانسفر داخلی، انتقال گیت به گیت و سالن دسترسی VIP در زمان انتظار برای سوار شدن به شما کمک خواهیم کرد. پس از ورود، به شما خوشامد می‌گوییم، در مورد چمدان‌هایتان به شما کمک می‌کنیم و فوراً شما را به جایی که باید بروید، همراهی می‌کنیم. قبل از حرکت، ما شما را با خیال راحت و به موقع به ترمینال خود خواهیم رساند.

Royal CIP خدمات ترانسفر را از فرودگاه مهرآباد تهران به هر نقطه از تهران توسط رانندگان مجرب و بومی ارائه می‌دهد. حالا می‌توانید خدمات انتقال خود را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد از طریق یک فرآیند ساده رزرو کنید. اکنون انتقال خود را رزرو کنید و به ما اجازه دهید تا سفر شما را انجام دهیم.

در فرودگاه، کارمندان ما با علامت و نام شما منتظر شما خواهند بود. پس از ورود، شما را تا ماشین همراهی می‌کنند و سپس راننده شما را به مقصد منتقل می‌کند. Royal CIP بهترین ارائه‌دهنده خدمات تاکسی فرودگاه مهرآباد و خدمات ترنسفر فرودگاهی مهرآباد تهران به هر نقطه از تهران برای دریافت راه حل مناسب برای نیازهای سفر خود از مقصد فرودگاه مهرآباد است.

 

سؤالات متداول

۱. آیا فرودگاه مهرآباد پرواز خارجی دارد؟

پس از افتتاح و بازگشایی فرودگاه امام خمینی، تمامی پروازهای خارجی به این فرودگاه منتقل شد و هم‌اکنون از فرودگاه مهرآباد فقط برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود. 

۲. آیا دسترسی به فرودگاه مهرآباد آسان است؟

دسترسی به فرودگاه مهرآباد از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو به آسانی ممکن است. 

۳. امکانات اقامتی فرودگاه چگونه است؟

این فرودگاه علاوه بر امکانات خانوادگی و اتاق‌های ملاقات به دلیل فاصله نزدیک خود با هتل‌هایی از جمله هتل المپیک، هتل آساره، هتل پاسارگاد و هتل آپارتمان آورین امکانت اقامتی خوبی برای مسافرانش فراهم کرده است. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *