پروازهای بین‌المللی

پروازهای بین‌المللی

سفر با هواپیما، یکی از راه‌های تجربه سفری سریع‌ به کشورهای خارجی است؛ اما افرادی که قصد تجربه سفر هوایی را دارند، باید با اصطلاحات رایج در پرواز‌های هوایی نیز آشنا باشند. دانش زبانی‌تان در سفر با هواپیما برای شما مفید و کاربردی خواهد بود؛ اما اگر دانش زبانی کافی ندارید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید تنها واژگان و اصطلاحات ضروری مورد نیاز پرواز‌های بین‌المللی را به خاطر بسپارید. قبل از پرواز باید لیستی جامع از این اصطلاحات تهیه کرده باشید. در این مطلب، شما را با اصطلاحات انگلیسی مورد نیاز برای پرواز‌های بین‌المللی بیشتر آشنا می‌کنیم. به علاوه، درباره‌ی پرواز‌های بین‌المللی و خدمات سی‌آی‌پی نیز صحبت خواهیم کرد.

معرفی اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی برای پروازهای بین‌المللی

رایج‌ترین اصطلاحات انگلیسی

رایج‌ترین اصطلاحات انگلیسی

افرادی که قصد تجربه سفرهای بین‌المللی را دارید، بهتر است که با اصطلاحات متداول انگلیسی آشنا شوند. این اصطلاحات رایج عبارتند از:

ایرلاین (Airline)

این اصلاح از پُرکاربردترین واژگان انگلیسی در فرودگاه‌ها است. ایرلاین، به شرکت هواپیمایی گفته می‌شود که پرواز را بر عهده دارد.

ترمینال (Terminal)

ترمینال، ساختمان واقع در فرودگاه و محل پیاده شدن و سوار شدن مسافر از هواپیما است.

بردینگ تایم (Boarding time)

به بازه زمانی اطلاق می‌شود که مسافر اجازه دارد که وارد هواپیما شود.

بوکینگ (Booking)

بوکینگ، به معنی رزرو بلیط هواپیما و پرداخت هزینه است.

اکونومی کلس (Economy class)

اکونومی کلس، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کلاس‌های پروازی است.

بیزینس کلس (Business class)

هنگام خرید بلیط پرواز باید از بین کلاس‌های پروازی یکی را انتخاب کنید. افرادی که قصد سفر با کلاس‌های پروازی در رده بالاتر را برای اهداف تجاری یا شخصی دارند، می‌توانند بلیط بیزینس کلس را رزرو کنند.

فرست کلس (First class)

فرست کلس یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین کلاس‌های پروازی است. در این بخش، خدمات ویژه به مسافرین ارائه می‌شود.

ایستگاه امنیتی (Security)

مکانی در فرودگاه که مقامات امنیتی در آنجا حضور دارند و بررسی چمدان‌ها و بازرسی بدنی را انجام می‌دهند.

فلایت (Flight)

فلایت، پروازی است که از مبدا به مقصد و بالعکس صورت می‌گیرد. هر پرواز دارای شماره مخصوص به خود است.

گِیت (Gate)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات فرودگاهی، واژه گیت است. در سالن خروج تعدادی گیت مختلف وجود دارد که به پرواز‌های مختلف منتهی می‌شوند.

آن تایم (On time)

آن تایم به معنی انجام به موقع پرواز‌ها است. اگر روی صفحه نمایشگر موجود در سالن انتظار، کلمه آن تایم درج شود، یعنی پرواز بدون تأخیر انجام می‌شود.

پرکاربردترین اصطلاحات برای پرواز‌های بین‌المللی

پرکاربردترین اصطلاحات برای پرواز‌های بین‌المللی

دیلی (Delay)

یکی دیگر از اصطلاحات پر کاربرد فرودگاهی، کلمه Delay است. دیلی به معنای عدم پرواز به موقع است. اگر در کنار اسم پرواز شما از این کلمه استفاده شده باشد، یعنی پرواز با تأخیر صورت می‌گیرد. شرایط جوی نامناسب و نقص فنی از دلایل تأخیر در پرواز محسوب می‌شوند.

کنسلد (Cancelled)

گاهی اوقات پیش می‌آید که پرواز شما لغو یا کنسل شود. اگر روی صفحه نمایشگر، کلمه cancelled را مشاهده کردید، یعنی پروازتان لغو شده است.

لندینگ و تیک‌آف (Landing and Take off)

کاربردی‌ترین اصطلاحات فرودگاهی هستند؛ لندینگ به معنای فرود هواپیما و تیک آف به معنای برخاستن هواپیما از باند فرودگاه است.

اِرایول و دیپارچر (Arrival and Departure)

زمان ورود هواپیما به فرودگاه، اِرایول (Arrival) و خروج هواپیما از فرودگاهT دیپارچر (Departure) نام دارد. وقتی پروازی در مرحله اِرایول است یعنی تازه نشسته و مسافران در سالن اولیه ورودی هستند. وقتی پروازی در مرحله دیپارچر است یعنی مسافران به آخرین سالن فرودگاه وارد شدند و آماده سوار شدن به هواپیما و خروج از فرودگاه هستند.

چک این (Check in)

در بخشی از فرودگاه، مکانی به نام چک این وجود دارد که در آنجا پروسه مربوط به بررسی پاسپورت، ویزا و… انجام می‌شود.

کانتر (Counter)

کانتر به باجه‌هایی در فرودگاه اطلاق می‌شود که شماره‌گذاری شده‌اند و مسافران برای تحویل بار یا دریافت کارت پرواز باید به آنجا مراجعه کنند.

سالن ترانزیت (Transit lounge)

مسافران بعد از انجام بازرسی‌های نهایی و دریافت کارت پرواز به سالن ترانزیت وارد می‌شوند و تا زمان اعلام پرواز منتظر خواهند ماند.

لانگ هال فلایت (Long-haul flight)

این اصطلاح برای پرواز‌هایی به کار می‌رود که دارای مسافت طولانی هستند.

فرگیل (Fragile)

این واژه برای وسایلی به کار می‌رود که راحتی قابل شکستن هستند. مسافران می‌توانند روی چمدان خود، برچسب حاوی این اصطلاح را بچسباند تا ماموران و خدمات در بررسی یا حمل آن‌ها بیشتر دقت کنند.

لیکوئیدز (Liquids)

این واژه در هنگام بررسی چمدان‌ها شنیده می‌شود. لیکوئیدز به مایعاتی اطلاق می‌شود که می‌توانید در هواپیما حمل کنید. معمولاً اجازه حمل بیش از ۱۰۰ میلی لیتر از مایعات را به داخل کابین هواپیما ندارید.

گمرک (Gomrok)

قبل از اینکه اجازه ورود به کشور را داشته باشید، باید از گمرک عبور کنید. در گمرک، افسر و مامور امنیتی برای انجام پرواز‌های خارجی، مدارک شما را بررسی می‌کنند.

ویزا (Visa)

ویزا به مدرک خاصی اطلاق می‌شود که به مسافر اجازه وارد شدن به مقصد مورد نظر را می‌دهد.

بگیج استوریج (Baggage Storage)

به بخش امانت فرودگاه، بگیج استوریج گفته می‌شود. مسافران در صورت نیاز می‌توانند وسایل خود را در این قسمت تحویل دهند.

لاست اند فاند (Lost and Found)

این اصطلاح روی مکانی درج شده که محل پیدا کردن اشیاء گم شده است. اگر در فرودگاه، وسیله‌ای را گم کردید، می‌توانید به این بخش مراجعه کنید.

بُردینگ (Boarding)

برد از رایج‌ترین اصطلاحات فرودگاهی است؛ برد به معنی سوار شدن مسافران داخلی هواپیما است.

بُردینگ پس (Boarding pass)

بردینگ پس یا بردینگ کارت، همان مجوز یا سندی است که در آن مشخصات صندلی، شماره گیت و پرواز و سایر اطلاعات مهم در آن درج شده است و شما می‌توانید با آن وارد کابین هواپیما شوید. زمانی که چمدان‌ها را تحویل کانتر دادید و از آن رد شدید؛ این کارت برای شما صادر می‌شود.

بُردینگ تایم (Boarding time)

منظور همان زمانی است که به مسافران اجازه ورود به هواپیما داده می‌شود.

پرواز ترانزیت و دایرکت (Direct and Transit Flight)

پرواز مستقیم یا دایرکت فلایت برای مسیرهایی است که هواپیما از فرودگاه مبدا مستقیماً به فرودگاه مقصد می‌رود. پرواز ترانزیت پروازی است که به دلیل اینکه مسافت طولانی پیش رو دارید، هواپیمای شما ناچار می‌‌شود در یک یا دو فرودگاه دیگر نیز توقف کند.

لی اُور و استاپ اور (Layover and Stopover)

برخی پروازها به گونه‌ای است که پس از پیمودن بخشی از مسیر در کشوری بین راه توقف کنید و سپس با هواپیمای دیگری راهی شوید. اگر این توقف کوتاه‌مدت (کمتر از 24 ساعت) بود به آن لی اُور می‌گویند و اگر توقف بلندمدت (بیشتر از 24 ساعت) بود به آن استاپ اُور گفته می‌شود.

 

اصطلاحات مخفف فرودگاهی که باید بدانید

در ادامه با مخفف مهمترین اصطلاحات هواپیمایی آشنا می‌شوید:

مخفف اصطلاحات هواپیمایی به معنای آن است که:
FLT پرواز
CKIN چک این در فرودگاه
BRDG بردینگ
XBAG اضافه بار در هواپیما
PSPT شماره پاسپورت
STVR توقف
PCTC تماس اضطراری برای مسافر
PETC مسافر، حیوان خانگی دارد
WCHR مسافر، نیاز به ویلچر دارد

 

فرودگاه بین‌المللی چیست؟

فرودگاه بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی به فرودگاهی اطلاق می‌شود که در آنجا علاوه بر سفر‌های داخلی، پرواز‌های خارجی نیز صورت می‌گیرند. فرودگاه بین‌المللی امام، کیش، هاشمی‌نژاد، شهید بهشتی و شهید مدنی از مشهورترین فرودگاه‌های ایران هستند. در این فرودگاه‌ها، پرواز‌های بین‌المللی متعدد به کشور‌های خارجی انجام می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی زیادی در فرودگاه امام و سایر فرودگاه‌ها برای مدیریت و انجام پرواز‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید بلیط پرواز‌های بین‌المللی را توسط هر یک از این شرکت‌ها رزرو کنید.

چه مدارکی را باید قبل از سفر با هواپیما تهیه کنید؟

 به منظور پرواز با هواپیما به مدارکی نیاز دارید. قبل از سفر‌های بین‌المللی باید این مدارک را از قبل تهیه کنید. از مدارک مورد نیاز برای پرواز‌های بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کارت شناسایی
  •  بلیط
  •  فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
  •  پاسپورت و ویزا دارای اعتبار

چه نکاتی را در پرواز‌های بین‌المللی باید در نظر بگیرید؟

پرواز‌های خارجی

پرواز‌های خارجی

قوانین سفر به خارجی از کشور، کمی متفاوت‌تر از پرواز‌های داخلی است. در این بخش، نکاتی را درباره پرواز‌های بین‌المللی به شما ارائه می‌دهیم:

چک کردن اعتبار گذرنامه

از مهم‌ترین کار‌هایی که برای رزرو بلیط هواپیما باید انجام دهید، چک کردن اعتبار گذرنامه است. در صورتی که گذرنامه‌تان فاقد اعتبار باشد، نمی‌توانید از کشور خود خارج شوید. بنابراین، اگر بازه زمانی اعتبار پاسپورت رو به اتمام است، حتماً گذرنامه خود را تمدید کنید. شما می‌تاونید با مراجعه به دفتر پلیس ۱۰+ و انجام اقدامات لازم، گذرنامه‌تان را تمدید کنید.

دریافت ویزا

قبل از سفر‌های خارجی باید با توجه نوع سفرتان، ویزای مورد نیاز خود را دریافت کنید. هر یک از ویزا‌ها دارای اعتبار متفاوتی هستند. بنابراین، قبل از سفر باید حتماً ویزای کشور مقصد را اخذ کنید. البته برای سفر به برخی از کشور‌ها مانند ترکیه و مالزی، ایرانی‌ها ملزم به دریافت ویزا نیستند.

دریافت بلیط

از مهم‌ترین مدارک برای انجام هرگونه سفر هوایی، تهیه بلیط است. اگر بلیط نداشته باشید، به هیچ عنوان قادر به پرواز با هواپیما نخواهید بود. شما می‌توانید بلیط هواپیما را از طریق شرکت‌های هواپیمایی تهیه کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور

قبل از سفر‌های خارجی باید عوارض خروج از کشور را بپردازید. اگر قبل از پرواز این کار را انجام نداده‌اید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید هزینه عوارض خروج از کشور را در فرودگاه نیز پرداخت کنید. در غیر این صورت، اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت. هزینه عوارض خروج از کشور به فاکتور‌های مختلفی مانند دفعات خروج، مقصد مورد نظر و… بستگی دارد.

رزرو خدمات سی‌آی‌پی برای پرواز‌های بین‌المللی

خدمات سی‌آی‌پی

خدمات سی‌آی‌پی

اگر قصد پرواز به کشور‌های خارجی را دارید، می‌توانید از خدمات ویژه و سی‌آی‌پی استفاده کنید. خدمات تشریفاتی، بهترین گزینه برای افرادی است که قصد تجربه سفری لاکچری به کشور‌های خارجی را دارند. شما می‌توانید خدمات سی‌آی‌پی پرواز‌های بین‌المللی را از طریق رویال سی‌آی‌پی رزرو کنید. خدمات سی‌آی‌پی در فرودگاه امام و کیش به مسافرین ارائه می‌شوند. هر یک از این فرودگاه، امکانات متفاوت را به مسافرین بخش سی‌آی‌پی ارائه می‌دهند.
مسافرین بین‌المللی که خدمات تشریفاتی و سی‌آی‌پی را رزرو می‌کنند، از گیت مخصوص گذرنامه عبور می‌کنند. به علاوه، این مسافرین می‌توانند در سالن‌های مخصوص استراحت کنند و از امکانات بخش سی‌آی‌پی مانند کافی شاپ و رستوران مجهز نیز استفاده کنند. حمل چمدان مسافرین توسط پرسنل، همراهی مسافر با ماشین‌های لوکس تا درب هواپیما از سایر خدمات بخش سی‌آی‌پی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با رزرو خدمات سی‌آی‌پی، بهترین سفر بین‌المللی را تجربه کنید.

سخن آخر

فرودگاه‌های مختلفی در ایران، پرواز‌های بین‌المللی را انجام می‌دهند. پرواز به کشور‌های خارجی از طریق فرودگاه امام، کیش، هاشمی نژاد، شهید بهشتی اصفهان و… انجام می‌شود. خدمات سی‌آی‌پی از امکاناتی است که برای رفاه حال مسافرین پرواز‌های بین‌المللی ارائه می‌شود. این خدمات در فرودگاه امام و کیش به مسافرین عرضه می‌شوند. لاکچری‌ترین سفر را با رزرو خدمات سی‌آی‌پی و تشریفاتی تجربه خواهید کرد. در صورت تمایل می‌توانید تا ساعاتی قبل از پرواز، خدمات تشریفاتی را لغو کنید.

قبل از پرواز‌های بین‌المللی باید مدارکی مانند ویزا، بلیط، پاسپورت دارای اعتبار، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را آماده کنید. تهیه این مدارک برای انجام پرواز‌های خارجی لازم و ضروری است. یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید قبل از پرواز بین‌المللی انجام دهید، آشنایی با زبان انگلیسی و اصطلاحات کاربردی در فرودگاه است.

 یادگیری اصطلاحات رایج پرواز‌های بین‌المللی یکی از دغدغه بسیاری از مسافران محسوب می‌شود. اما یادگیری این اصلاحات، پروسه سخت و زمان بری نیست. حتی با دانش زبانی خیلی کم نیز می‌توانید این اصطلاحات را یاد بگیرید. در این مطلب سعی کردیم که شما را با اصطلاحات پرکاربرد قابل استفاده در سفر‌های هوایی بیشتر آشنا کنیم. بنابراین، حتماً قبل از تصمیم به رزرو بلیط و سفر با هواپیما، محتوای این مقاله را مطالعه کنید. پس از آشنایی با اصطلاحات رایج زبان انگلیسی قابل استفاده در فرودگاه، سفر با هواپیما برای شما لذت بخش‌تر است و با چالش کمتری همراه خواهد بود.

 سؤالات متداول

  • آیا مسافران باید با اصطلاحات انگلیسی حتماً آشنایی داشته باشند؟

هیچگونه الزامی برای دانستن واژگان انگلیسی قابل استفاده در فرودگاه‌ها وجود ندارد. اما مسافران می‌توانند به منظور پیشگیری از سردرگمی در فرودگاه، اصطلاحات پرکاربرد را یاد بگیرند.

  • آیا خدمات تشریفاتی تنها در فرودگاه‌های بین‌المللی ارائه می‌شود؟

خیر؛ رزرو این خدمات برای پرواز‌های داخلی نیز امکان‌پذیر است.

  • آیا امکان لغو خدمات تشریفاتی وجود دارد؟

بله؛ در صورت لزوم می‌توانید این خدمات را قبل از پرواز لغو کنید.

  • در صورت لغو خدمات تشریفاتی باید هزینه‌ای را پرداخت کرد؟

با توجه به زمان کنسلی خدمات سی‌آی‌پی باید هزینه مشخصی را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

  • چه فرودگاه‌هایی خدمات سی‌آی‌پی را ارائه می‌دهند؟

خدمات سی‌آی‌پی در فرودگاه‌های امام و کیش به مسافرین پرواز‌های خارجی و داخلی ارائه می‌شود.

  • آیا عوارض خروج از کشور را می‌توان در فرودگاه پرداخت کرد؟

بله؛ اگر فراموش کرده باشید، در فرودگاه نیز می‌توانید هزینه خروج از کشور را بپردازیدخدمات سی‌آی‌پی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *