سفر با هواپیما

سفر با هواپیما

به منظور سفر با هواپیما باید قوانینی را در نظر بگیرید. این قوانین برای هر یک از پرواز‌های داخلی و خارجی اعمال می‌شود. در صورتی که قصد سفر با هواپیما را دارید، باید این قوانین جنرال و کلی را در نظر بگیرید. در این مطلب به صورت کلی به بررسی مقررات کلی پرواز‌های خارجی و داخلی می‌پردازیم.

قوانین و مقررات جنرال برای مسافران پروازهای داخلی و خارجی

قوانین پرواز

قوانین پرواز

قوانین و مقررات کلی برای مسافران پرواز‌های خارجی و داخلی مشخص شده است. در صورتی که قصد سفر با هواپیما را دارید، باید به این قوانین و مقررات جنرال توجه داشته باشید. در این بخش، به بررسی این قوانین می‌پردازیم.

۱. خاموش کردن وسایل الکترونیکی در هنگام پرواز

یکی از قوانین جنرال سفر با هواپیما این است که نباید وسایل الکترونیکی در حین پرواز روشن باشند. مسافران باید موبایل یا سایر لوازم الکترونیکی خود را در حالت پرواز قرار دهند. اگر وسایل الکتریکی در حین پرواز خاموش نباشند، حوادثی رخ می‌دهد. البته، این موضوع که وسایل الکترونیکی باید خاموش یا در حالت پرواز باشند، به مسافرین توسط مهمانداران هواپیما اطلاع داده می‌شود.

۲. ممنوعیت حمل اشیاء خطرناک و اشتعال‌زا در هواپیما

یکی از قوانین کلی هواپیما‌ها، ممنوعیت در حمل‌اشیاء خطرناک و مشتعل‌زا است. مسافرین باید از حمل وسایلی مانند مواد منفجره، آهن‌آلات، کبریت، فندک و… اِجتناب کنند.

۳. ممنوعیت در حمل مایعات در داخل هواپیما

از قوانین جنرال دیگر برای سفر با هواپیما می‌توان به ممنوعیت در حمل مایعات اشاره کرد. مسافرین باید از حمل نوشیدنی الکلی، رنگ مایع، جوهر و… به داخل هواپیما خودداری کنند. ورود این مایعات به کابین هواپیما ممنوعیت دارد.

۴. عدم همراه داشتن وسایل برنده

یکی از قوانین مهم هر یک از ایرلاین‌ها، ممانعت در حمل وسایل تیز و برنده است. در صورت سفر با هواپیما نباید وسایلی مانند قیچی، چاقو و سایر لوازم نوک تیز را با خود حمل کنید. همراه داشتن وسایل برنده در هواپیما برای افزایش امنیت مسافران ممنوع است.

۵. عدم حمل حیوان خانگی به داخل کابین هواپیما

مقررات پرواز داخلی و خارجی

مقررات پرواز داخلی و خارجی

ورود هر نوع حیوان خانگی به داخل کابین هواپیما ممنوع است. شما می‌توانید حیوان خانگی خود را به قسمت بار تحویل داده و در هنگام خروج تحویل بگیرید. اما به هیچ وجه نباید، حیوان را داخل کابین نگه دارید. این قانون در تمام ایرلاین‌ها انجام می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای حمل حیوان در قسمت بار نیز باید کارت واکسیناسیون و کارت بهداشت حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشید.

۶. عدم حمل بار اضافی

یکی دیگر از قوانین جنرال سفر با هواپیما، عدم اجازه به مسافرین در حمل بار اضافی است. به طور معمول، میزان وزن مجاز برای حمل بار در داخل کابین‌های کلاس عادی، باید حداکثر ۵ کیلوگرم باشد.

۷. رعایت حقوق مسافرین

در حین سفر با هواپیما باید حقوق مسافرین را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، از صحبت با همراه خود با صدای بلند باید خودداری کنید. همچنین، گوش دادن موسیقی با صدای بلند در هواپیما باعث آزرده خاطر شدن مسافران می‌شود. به علاوه، از در آوردن کفش‌های خود در کابین هواپیما اِجتناب کنید. انجام هر یک از این کار‌ها باعث زیرپاگذاشتن حقوق مسافران می‌شود.

۸. استفاده از هدفون برای شنیدن موسیقی

هنگامی که با هواپیما سفر می‌کنید، نباید موسیقی را بدون هدفون پخش کنید. پخش موسیقی بدون هدفون می‌توانند باعث آزار مسافران شود. شما می‌توانید برای تجربه پرواز آرامش بخش‌تر، از هدفون برای شنیدن موسیقی استفاده کنید.

 

چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

لغو بلیط هواپیما

لغو بلیط هواپیما

به منظور بلیط هواپیما باید با شرکت هواپیمایی موردنظر خود تماس بگیرید که بلیط را از آنجا تهیه کرده‌اید. شما می‌توانید از طریق تماس با شرکت‌های هواپیمایی، بلیط هواپیما را لغو کنید. در صورت نیاز می‌توانید به صورت حضوری برای لغو بلیط مراجعه کنید. مسافران می‌توانند برای پرواز خروجی، تا حدود ۸ ساعت قبل از پرواز، درخواست کنسلی سفر را داشته باشند؛ اما اگر در ساعت‌های نزدیک به پرواز تصمیم به لغو بلیط را بگیرید باید هزینه بپردازید. بنابراین، به بازه زمانی لغو بلیط پرواز توجه داشته باشید.

برخی از دلایل لغو بلیط هواپیما

افرادی که قصد سفر با هواپیما را دارند، می‌توانند در صورت نیاز، بلیط هواپیما را لغو و کنسل کنند. اگر مسافر، اطلاعات خود را به درستی وارد نکرده باشد، بلیط وی باطل خواهد بود. در واقع، در صورت مطابقت نداشتن اطلاعات پاسپورت با مشخصات درج شده در بلیط، کارت پرواز صادر نخواهد شد. به منظور اینکه پرواز را از دست ندهید، باید بلیط را لغو کنید و دوباره با اطلاعات دقیق، بلیط جدید را خریداری کنید.

گاهی اوقات، مسافران به دلیل دیر رسیدن به فرودگاه قادر به پرواز با هواپیما نخواهند بود. در صورتی که مسافران دیرتر از بازه زمانی مشخص به فرودگاه برسند، قادر به دریافت کارت‌های پرواز نخواهند بود. در صورت دیر رسیدن به فرودگاه، مسافران ناچار به لغو بلیط هستند.

جریمه لغو کردن بلیط هواپیما چقدر است؟

قوانین پروازهای داخلی و خارجی

قوانین پروازهای داخلی و خارجی

به دلایل مختلف ممکن است که به کنسلی و لغو بلیط هواپیما احتیاج داشته باشید. در صورتی که به دلایل مختلف، امکان پرواز با هواپیما را نداشتید، می‌توانید بلیط را لغو کنید. میزان جریمه لغو کردن بلیط هواپیما به عوامل مختلفی از قبیل نوع ایرلاین، بلیط، زمان کنسلی و… بستگی دارد. هر چقدر که کنسلی بلیط در طی بازه زمانی انجام پرواز صورت بگیرد، مشمول جریمه بیشتری خواهید شد.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما بدون جریمه

در برخی از شرایط می‌توانید بدون پرداخت جریمه لغو کنید. اگر پرواز از طریق ایرلاین لغو شود، مسافر نباید جریمه بپردازد. در صورتی که تأخیر بیشتر از ۲ ساعت زمان ببرد، مسافرین می‌­توانند پرواز را لغو کنند. در کل، اگر بیشتر از دو ساعت در سالن انتظار منتظر پرواز بوده‌اید، قادر به لغو درخواست هستید.

تشریفات فرودگاهی چیست؟

خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه

خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه

تشریفات فرودگاهی شامل خدماتی از قبیل دریافت کارت پرواز، گیت اختصاصی گذرنامه، تحویل بار، بوفه رایگان، وسایل نقلیه خصوصی است. این خدمات تشریفاتی در فرودگاه‌هایی از قبیل فرودگاه امام، کیش و… به مسافرین ارائه می‌شوند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ها، خدمات تشریفاتی را رزرو کنید.
پرسنل در ابتدا، پروسه چک کردن مدارک را انجام می‌دهند. سپس، یکی از پرسنل، وسایل و مدارک را می‌گیرد و پروسه وزن کشی چمدان و بررسی خروجی را انجام می‌دهد. پرسنل، مسافران را به سمت سالن مخصوص سی‌آی‌پی هدایت می‌کند. به طور معمول، ۳ الی ۴ ساعت قبل از پرواز می‌توانید وارد سالن شوید.
پروسه به این صورت است که مسافران از گیت اختصاصی گذرنامه عبور می‌کنند و لازم نیست وارد گیت معمولی شوند. سپس، مسافران وارد سالن بعدی شده و در انتها با ماشین‌های اختصاصی به سمت مقصد حرکت می‌کنند.
خدمات تشریفاتی فرودگاهی
در صورت رزرو خدمات تشریفاتی فرودگاهی می‌توانید از امکانات مختلف استفاده کنید. از خدمات و امکانات رزرو خدمات سی‌آی‌پی و تشریفاتی فرودگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بخش اختصاصی گذرنامه
سالن پذیرایی و بوفه رایگان به همراه سرو انواع غذا و نوشیدنی
دسترسی به اینترنت پرسرعت
بازرسی اختصاصی پلیس
پذیرش مسافران در کانتر‌های مخصوص
دریافت کارت پرواز
استراحت در سالن‌های مخصوص با منظره مقابل باند فرودگاه
حمل چمدان‌های مسافران و وزن کشی توسط پرسنل
امکان استفاده از وسایل نقلیه اختصاصی مانند ماشین‌های لوکس
قوانین کنسلی تشریفات فرودگاهی

قوانین کنسلی خدمات تشریفاتی

قوانین کنسلی خدمات تشریفاتی

آیا می‌دانید که در صورت نیاز می‌توانید خدمات تشریفاتی فرودگاهی را لغو کنید؟ گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است که نیاز به لغو خدمات تشریفاتی را داشته باشید. در این بخش به بررسی اطلاعاتی درباره قوانین کنسلی تشریفات فرودگاهی می‌پردازیم. شما می‌توانید هر زمان که خواستید، خدمات سی‌آی‌پی را لغو کنید. اما در این صورت باید جریمه بپردازید. اما اگر در بازه زمانی سه ساعت قبل از پرواز، خدمات تشریفاتی را لغو کنید، نیاز به پرداخت جریمه ندارید. اگر جزو افرادی هستید که در دقایق آخر تصمیم به لغو خدمات تشریفاتی را گرفته‌اید، باید ۳۰ درصد از مبلغ را به عنوان جریمه بپردازید. 

رزرو خدمات تشریفات فرودگاهی

به منظور استفاده از خدمات تشریفاتی باید این خدمات قبل از ورود به فرودگاه رزرو شوند. شما می‌توانید از طریق رویال سی‌آی‌پی، خدمات تشریفاتی فرودگاه موردنظر خود را رزرو کنید. هزینه خدمات تشریفاتی به نوع خدمات دریافتی و فرودگاه موردنظر بستگی دارد. رویال سی‌آی‌پی، در طی سال‌های متوالی در زمینه ارائه خدمات تشریفاتی فعالیت کرده است. شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان این مجموعه درباره نحوه رزرو، هزینه‌ها و خدمات و امکانات مربوطه، اطلاعات لازم را اخذ کنید. کافیست با کارشناسان رویال سی‌آی‌پی تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان از جزئیات رزرو خدمات تشریفاتی مطلع شوید.

سخن آخر

هر یک از ایرلاین‌ها، قوانین جنرالی را برای پرواز‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته‌اند. به منظور تجربه سفری بهتر با هواپیما باید این قوانین را در نظر بگیرید. البته، برای تجربه سفری لذت بخش‌تر به داخل و خارج از ایران می‌توانید خدمات تشریفاتی را رزرو کنید. این خدمات تشریفاتی را می‌توانید توسط مجموعه رویال سی‌آی‌پی رزرو کنید. در صورتی که از رزرو خدمات تشریفاتی منصرف شدید، می‌توانید خدمات موردنظر را کنسل کنید. جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه رزرو یا کنسلی خدمات تشریفاتی می‌توانید با کارشناسان رویال سی‌آی‌پی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • آیا اگر مسافر به دلیل اطلاعات اشتباه مجبور به لغو بلیط شود، باید جریمه بپردازد؟

این موضوع بستگی به ایرلاین موردنظر دارد. گاهی اوقات، در این مواقع مسافران نیاز به پرداخت جریمه ندارند. اما در برخی از موارد نیز، باید جریمه پایین‌تری را بپردازید.

  • در صورت بروز نقص فنی در هواپیما، امکان بازگشت وجه به مسافران وجود دارد؟

بله؛ مسافران دارای این حق هستند که بعد از تأخیر هواپیما طی دو ساعت، درخواست کنسلی بلیط بدون جریمه را داشته باشند.

  • آیا در صورت دیر رسیدن به پرواز، مشمول جریمه کنسلی خواهیم شد؟

بله؛ اگر دیر به پرواز برسید، باید جریمه بپردازید. البته، در صورتی که این بازه زمانی کمتر از دو ساعت باشد، مشمول پرداخت جریمه کمتری خواهید بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *