فرآیند پروازهای داخلی

فرآیند پروازهای داخلی

سفر با هواپیما یکی از‌ ایده‌آل‌ترین روش‌های سفر به شهر‌های داخل از ایران است. شما می‌توانید با رزرو بلیط از طریق شرکت‌های هواپیمایی، به هر کدام از شهر‌های ایران سفر کنید. اگر قصد پرواز با هواپیما به شهر‌های داخل از ایران را دارید، بهتر است که با فرایند‌های فرودگاهی بیشتر آشنا شوید. آشنایی با این فرآیند‌ها برای افرادی که بار اول قصد سفر با هواپیما را دارند، بسیار کاربردی است. فرایند پرواز‌های داخلی، پروسه سخت و چالش‌برانگیزی نیست. در این مطلب به صورت جامع درباره پروسه پرواز‌های داخلی با هواپیما، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. شما می‌توانید برای هر چه راحت‌تر، سریعتر و آسان‌تر طی کردن این مسیر، از خدمات تشریفات CIP فرودگاهی استفاده کنید.

چه زمانی در فرودگاه باشیم؟

شما به راحتی می‌­توانید وضعیت پرواز خود را در هر زمان به صورت آنلاین بررسی کنید. برای انجام این کار، به وب‌سایت شرکت هواپیمایی و یا فرودگاه مبدا خود سری بزنید. با مراجعه به وب‌سایت شرکت هواپیمایی یا فرودگاه، به صورت دقیق مطلع می‌شوید که هواپیما چه زمانی بلند می­‌شود. دیر رسیدن به فرودگاه و از دست دادن پرواز، کابوس هر مسافری است. اگر به موقع وارد فرودگاه نشوید، پرواز شما به تاخیر خواهد اُفتاد. بنابراین، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و زمان دقیقی را که برای رسیدن به فرودگاه در نظر بگیرید.

قبل از پرواز داخلی و خارجی باید از ساعت­‌ها قبل در فرودگاه حضور داشته باشید. برای سفرهای داخل کشور باید تقریباً یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. این بازه زمانی برای رسیدگی به امور پرواز است. البته، به منظور رسیدگی به امور پرواز با دغدغه کمتر توصیه می­شود که حدوداً ۱ تا  ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

اقداماتی که باید در فرودگاه انجام دهید

پروسه سفر با هواپیما

پروسه سفر با هواپیما

به منظور سوار شدن به هواپیما باید مراحلی را طی کنید. هر یک از این مراحل باید به صورت گام به گام طی شوند. آیا می‌دانید که از لحظه ورود تا هنگام سوار شدن به هواپیما باید چه کار‌هایی انجام دهید؟ این مراحل و اقدامات عبارتند از:

 مرحله اول: ورود به فرودگاه

بیشتر خطوط هوایی از مسافران می‌خواهند که ۲ یا ۳ ساعت قبل از پرواز، پروسه «چک این» را انجام دهند. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از بازه زمانی ورود به فرودگاه از ایرلاین‌ها، اطلاعات لازم را بپرسید. به منظور تجربه سفری بهتر، مطمئن شوید که تا ۱ الی ۳ ساعت قبل از پرواز به فرودگاه رسیده‌اید. در بازه زمانی بعد از ورود به فرودگاه باید تمام فرایند پرواز‌های داخلی انجام شود.

مرحله دوم: چک‌این یا دریافت کارت پرواز

بعد از عبور از مرحله اول، نوبت به مرحله چک این می‌­رسد. پس از وارد شدن به ترمینال باید مسافرین منتظر اعلام بلندگوها در سالن فرودگاه بمانند. البته، خود مسافر نیز می‌­تواند درباره زمان شروع پذیرش مسافرین، اطلاعاتی را از ماموران فرودگاه بپرسد. در کل، پس از ورود به فرودگاه، به سالن انتظار وارد می‌شوید. در سالن انتظار، گیت‌های مختلفی وجود دارد. هر یک از این گیت‌های ورودی به شرکت‌های هواپیمایی مختلفی تعلق دارد. در سالن، باجه اطلاعات وجود دارد و می‌توانید از متصدی درباره گیت ورودی سؤال بپرسید. شما می‌­توانید منتظر بمانید تا در بلندگوهای فرودگاه، لیست مسافران و پروازها را صدا بزنند.
بعد از اینکه گیت ورودی را پیدا کردید، باید پاسپورت‌تان را به متصدی تحویل دهید. برخی از ایرلاین‌ها، نیاز به تحویل بلیط ندارند. اطلاعات بلیط در سیستم درج شده است و شما باید مشخصات خود را به متصدی تحویل دهید. بعد از بررسی پاسپورت، مشخصات شما ثبت می‌­شود. مسافران برای دریافت کارت پرواز باید شماره ملی را به مسئول کانتر تحویل دهند. تمام جزئیات سفر مانند شماره پرواز، شماره صندلی، زمان حرکت روی کارت پرواز درج شده است.

وسایل و بار‌های مسافران نیز در محل مخصوص برای وزن‌کشی قرار می‌گیرند. اگر وزن وسایل موجود در چمدان بیشتر از حد مجاز باشد، مسافر جریمه می‌شود. در صورت بیشتر بودن وزن بارها از حد مجاز، باید حجم بارها را کاهش دهید. در غیر این صورت، به علت حمل بار بیشتر مشمول پرداخت جریمه خواهید شد. در نهایت، بعد از وزن‌کشی چمدان، کارت پرواز صادر خواهد شد. روی کارت پرواز، اطلاعاتی از قبیل شماره صندلی درج شده است. کارت پرواز را نباید به هیچ وجه گم کنید.

اگر خدمات تشریفات فرودگاهی را رزرو کرده باشید، لازم نیست که برای بازرسی وسایل در صف‌های طولانی منتظر بمانید. پروسه وزن کشی و بازرسی وسایل توسط پرسنل برای مسافرانی انجام می‌شود که از خدمات تشریفاتی استفاده می‌کنند. در کل، فرایندی که در این مرحله انجام می‌­شود عبارتست از:

  • اسکن پاسپورت
  • دریافت کارت پرواز
  • وزن‌کشی چمدان­‌ها

مرحله سوم: عبور از بخش بازرسی

پروازهای داخلی

پروازهای داخلی

پس از عبور از درب ورودی فرودگاه و گرفتن کارت پرواز،  به محل «ایست بازرسی» می‌رسید. قبل از ورود به سالن انتظار، باید مدارک شما مانند کارت ملی و کارت پرواز کنترل شوند. در اینجا، باید وسایل‌تان را نیز برای بازرسی تحویل دهید. وسایل در دستگاه مخصوص قرار داده می‌شوند تا بررسی‌های لازم انجام شود. صف‌های بازرسی ممکن است که خیلی طولانی باشند. خود فرد نیز برای بررسی نهایی وارد گیت بازرسی می‌شود. بعد از اینکه چمدان و وسایل خود را تحویل گرفتید، می‌توانید سراغ مراحل بعدی بروید.

پس از پایان غربالگری، چمدان و وسایل خود را جمع‌آوری کنید. مدارک شما تأیید می‌­شود و ماموران در باجه­‌ها به شما اجازه می‌دهند تا مرحله بعدی را طی کنید. در صورتی که دستگاه غربالگری، چیز غیرعادی را تشخیص دهد، ممکن است که مسافرین و چمدان‌ها تحت بازرسی اضافی قرار بگیرند. پس از انجام مراحل بازرسی باید به سمت سالن انتظار حرکت کنید. برای بررسی امنیتی سریع­تر، کارهای زیر را انجام دهید:

  • از پوشیدن کمربند یا استفاده از وسایل فلزی اِجتناب کنید.
  • جیب‌هایتان را خالی کنید.
  •  مطمئن شوید که بطری آب آشامیدنی خالی است.
  • قوانین بازرسی هر فرودگاه را قبل از پرواز مطالعه کنید.

 مرحله چهارم: ورود به سالن انتظار

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما

بعد از طی کردن مراحل، باید در سالن انتظار منتظر پرواز بمانید. صرف نظر از نوع پرواز، قبل از اینکه زمان سوار شدن به پرواز فرا برسد، باید منتظر بمانید. سالن‌­هایی وجود دارد که می‌­توانید قبل از پرواز در آنها استراحت کنید. افرادی که خدمات تشریفاتی را رزرو می‌کنند، می‌توانند در سالن‌های انتظار مخصوص منتظر بمانند. سالن‌های انتظار بخش سی‌آی‌پی به امکاناتی از قبیل کافی شاپ، رستوران، اتاق سیگار، اتاق کنفرانس و… مجهز هستند. بنابراین، خدمات تشریفاتی، پروسه سفر با هواپیما را برای مسافران راحت‌تر کرده است. در سالن انتظار باید حواستان به مانیتور و بلندگو‌های فرودگاه باشد. در‌ مانیتور و بلندگو‌های فرودگاه، مقاصد، ایرلاین‌ها، ساعت پرواز و… اعلام می‌شوند.

مرحله پنجم: پیدا کردن گیت پرواز و ورود به هواپیما

افرادی که خدمات سی‌آی‌پی را رزرو کرده‌اند، می‌توانند از گیت‌های مخصوص عبور کنند. بنابراین، عبور از گیت‌های مخصوص بدون اتلاف وقت، یکی از مزایای دریافت خدمات سی‌آی‌پی است. در بسیاری از موارد، شماره گیت پرواز قبلاً در کارت پرواز درج شده است. این حال، امکان تغییر شماره گیت و ترمینال وجود دارد. هنگام تردد در سالن فرودگاه، تابلو‌هایی را مشاهده می‌کنید. این تابلو‌ها، مسیر رسیدن به هر یک از گیت‌های پرواز را به شما نشان می‌دهند.

درب گیت به طور معمول حدوداً بیست دقیقه قبل از پرواز، بسته خواهد شد. در گیت، اطلاعات کارت پرواز بررسی می‌شود و مورد تأیید قرار می‌گیرد. مسافرانی که از خدمات سی‌آی‌پی استفاده می‌کنند، با ماشین‌های مخصوص و لاکچری به سمت درب هواپیما هدایت می‌شوند. بعد از ورود به هواپیما، باید کارت پرواز را به مهماندار نشان دهید تا شما را به سمت صندلی‌تان هدایت کند. اطلاعاتی از قبیل شماره صندلی، روی کارت پرواز مسافران درج شده است. در قسمت بالای صندلی هواپیما، محلی مخصوص قرار دادن وسایل اضافی نیز وجود دارد. در کل، در این مرحله به نکات زیر توجه کنید:

  • همیشه ابتدا سراغ پیدا کردن گیت پرواز بروید.
  • مانیتور‌های حاوی اطلاعات پرواز را به صورت مرتب چک کنید.
  • ساعت خود را با توجه به منطقه زمانی محلی به روزرسانی کنید.
  • در صورت نیاز از کارکنان فرودگاه راهنمایی بخواهید.

نکاتی که قبل از رفتن به فرودگاه باید بدانید

 آشنایی با فرآیند پروازهای داخلی

آشنایی با فرآیند پروازهای داخلی

قبل از رفتن به فرودگاه برای پرواز به شهر‌های داخلی باید اطلاعاتی را از قبل داشته باشید. در این صورت، پرواز با هواپیما برای شما خوشایند خواهد بود. این نکات عبارتند از:

  • بلیط هواپیما را از طریق وب‌سایت‌های فروش تهیه کنید.
  • اطلاعات روی بلیط را با مشخصات هویتی خود چک کنید.
  • حدوداً یک ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حاضر باشید.
  • به اسم شرکت هواپیمایی که روی بلیط درج شده است، توجه لازم را داشته باشید.
  • قوانین فرودگاه و وسایل ممنوعه را از قبل مطالعه کنید.
  • برای اسناد هویتی و ضروری خود، کیف کوچکی را به همراه داشته باشید.

سخن آخر

آیا تا به حال با هواپیما به شهر‌های داخلی سفر کرده‌اید؟ اگر تجربه سفر با هواپیما را ندارید، بهتر است که قبل از سفر اطلاعاتی در این باره به دست‌آورید. قبل از ورود به فرودگاه، مدارک هویتی و اطلاعات بلیط را از قبل آماده کنید و به همراه داشته باشید. از به همراه داشتن هرگونه از وسایل غیرضروری و خطرناک و ممنوعه نیز اِجتناب کنید. در مرحله‌ایست بازرسی تمام وسایل شما بررسی می‌شوند و در صورت تخلف، کارت پرواز برای مسافر صادر نمی‌شود. از انواع فرآیند پروازهای داخلی می‌توان به عبور از گیت ورودی فرودگاه، چک این، بازرسی، ورود به گیت پرواز و سوار هواپیما شدن اشاره کرد.
عبور از هر یک از این مراحل، ممکن است که کمی طول بکشد. بنابراین، مسافرانی که حوصله رسیدگی به امور مربوط به پرواز از قبیل چک این، وزن کشی چمدان و… را ندارند، می‌توانند از خدمات تشریفاتی استفاده کنند. با دریافت این خدمات، به راحتی از این مراحل عبور کرده و وارد هواپیما خواهید شد. پس، همین حالا، با توجه به میزان بودجه خود، خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه موردنظرتان را رزرو کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

سؤالات متداول

به منظور دریافت کارت پرواز به چه مدارکی احتیاج دارید؟

مسافران برای دریافت کارت پرواز به مدارکی از قبیل کارت ملی و بلیط نیاز دارند.

  • آیا پروسه چک این به صورت آنلاین نیز انجام می‌شود؟

بله؛ فرایند چک این به صورت آنلاین نیز قابل انجام است.

  • در کارت پرواز چه اطلاعاتی درج شده است؟

اطلاعاتی مانند شماره صندلی، زمان حرکت هواپیما و شماره پرواز روی کارت پرواز درج شده است.

  • آیا خدمات تشریفاتی، فرایند پروازهای داخلی را برای مسافران راحت‎­تر می‌­کنند؟

بله؛ مسافران با دریافت خدمات تشریفاتی می‌­توانند پروسه پروازهای داخلی را سریع­تر، راحت­‌تر و بادغدغه کمتری انجام دهند.

  • خدمات سی‌آی‌پی و تشریفاتی به چه منظور ارائه می‌شوند؟

این خدمات به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، رسیدگی راحت‌تر به امور پرواز و افزایش آسودگی خاطر مسافران ارائه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *