بهترین تشریفات فرودگاهی در بهترین فرودگاه‌های دنیا

بهترین تشریفات فرودگاهی در بهترین فرودگاه‌های دنیا

این روزها بهترین سالن‌های تشریفات فرودگاهی در دنیا، امکاناتی همچون اتاق ماساژ، اینترنت پرسرعت، سوئیت‌های غذاخوری، کلینیک درمانی، یوگا، اتاق بازی بچه‌ها و غیره با منو‌های رنگارنگ از بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها سرد و گرم را ارائه می‌دهند. خدمات لانج تشریفات اختصاصی، از فرودگاهی به فرودگاه دیگر متفاوت است؛ در تمامی موارد با پرواز بیزینس کلاس و فرست کلاس می‌توان از خدمات تشریفات فرودگاهی و cip در فرودگاه‌های برتر و پر تردد دنیا استفاده کرد. برخی فرودگاه‌ها امکانات رفاهی و عملیاتی مربوط به پرواز را در یک پکیج به مسافر ارائه و در برخی دیگر باید هر سرویس و خدمات را جداگانه خریداری کرد. به هر حال، در این مقاله تشریفات فرودگاهی در بهترین فرودگاه‌های دنیا را بررسی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

اولین تشریفات فرودگاهی در دنیا چه زمانی راه‌اندازی شد؟

سی آر اسمیت (C.R.Smith)، رئیس شرکت هواپیمایی آمریکن ایرلاینز (American Airlines)، اولین کسی بود که در سال ۱۹۳۹ «کلوپ دریاسالار خطوط هوایی آمریکا» را به عنوان سالن تشریفات هوایی در فرودگاه نیویورک راه اندازی کرد. این ترمینال، خدمات VIP را در فرودگاه شهرداری نیویورک که اکنون با نام La Guardia شناخته می‌شود، به بهترین مشتریان شرکت هواپیمایی آمریکن ایرلاینز ارائه می‌کرد. استفاده از خدمات CIP و VIP این شرکت فقط با دعوت آمریکن ایرلاینز ممکن بود و باشگاه مشتریان این شرکت هواپیمایی بسیار محدود بود. با گذشت زمان و افزایش سفرهای هوایی و پیشرفت تکنولوژی، تعداد جایگاه تشریفات نیز با افزایش تعداد فرودگاه‌ها در سراسر دنیا افزایش پیدا کرد. در بخش بعدی، ده مورد از بهترین تشریفات فرودگاهی در دنیا را معرفی می‌کنیم.

۱۰ تا از بهترین تشریفات فرودگاهی در دنیا

۱. فرودگاه شارل دوگل فرانسه

 لانج فرست کلاس فرودگاه شارل دوگل پاریس

لانج فرست کلاس فرودگاه شارل دوگل پاریس

کابین فرست کلاس La Première ایر فرانس، یکی از شیک‌ترین لانج‌های تشریفات فرودگاهی در دنیا است که در فرودگاه شارل دوگل فرانسه (CDG) قرار دارد. این ایرلاین معتبر، سالن فرست کلاس و خدمات CIP خود را برای مسافرانی که پرواز فرست کلاس (La Première) خود را از طریق فرودگاه شارل دوگل انجام می‌دهند، در نظر گرفته است. 

بعد از پیاده شدن از هواپیما، یک راننده با خودرویی لوکس در انتظارتان است تا شما را به سالن تشریفات منتقل کند. لانج این فرودگاه دارای دو فضای بزرگ برای کار و مطالعه، و یک فضای کوچک‌تر با مبل‌های راحتی برای استراحت است. از امکانات فوق العاده این لانج می‌توان به رزرو دوش آبگرم ۳۰ دقیقه‌ای، انواع تخت‌‌خواب‌های راحتی، غذاهای لذیذ با دستپخت سرآشپز معروف «آلن دوکاس» و بار نوشیدنی‌های متنوع اشاره کرد. این لانج از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب خدمات ارائه می‌دهد و برای افراد پرواز عادی با ۵۰۰ یورو یا ۷۵۰۰ مایل پرواز مداوم در دسترس است.

۲. فرودگاه سیدنی

جایگاه تشریفات اختصاصی کانتاس فرودگاه سیدنی

جایگاه تشریفات اختصاصی کانتاس فرودگاه سیدنی

یکی از چشم‌نوازترین و بهترین جایگاه‌های CIP و VIP در استرالیا و تشریفات فرودگاهی در دنیا، سالن کانتاس (Qantas Cabin) در فرودگاه بین‌المللی سیدنی است. این لانج فرودگاهی، فضایی مینیمالیستی با قاب‌های چوب بلوط دارد که در ورودی آن یک فضای سبز وسیع و زیبا طراحی شده است. از جمله امکانات جایگاه تشریفات فرودگاه سیدنی می‌توان به اتاق‌های خصوصی کنفرانس، ۲۰ دقیقه درمان رایگان در سالن «اسپا» با دیوارهای پوشیده از گیاهان، کتابخانه و غذاهای متنوع رستوران Rockpool اشاره کرد.

خدمات CIP لانج فرودگاه سیدنی به عنوان یکی از برترین تشریفات فرودگاهی در دنیا، برای پروازهای فرست کلاس کانتاس، امارات و Oneworld در دسترس است. اگر مسافر پرواز عادی هستید، می‌توانید سرویس CIP فرودگاه سیدنی را خریداری یا از گزینه «مسافت سفر خطوط هوایی» استفاده کنید. طبق آخرین اطلاعات «لانج کانتس» خدمات خود را از ساعت ۵ صبح ارائه می‌دهد.

۳. فرودگاه فرانکفورت

سالن تشریفات لوفت‌هانزا فرودگاه فرانکفورت

سالن تشریفات لوفت‌هانزا فرودگاه فرانکفورت

فرودگاه فرانکفورت، یکی از مدرن‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا است که امکان استفاده از یکی از VIP‌ترین خدمات تشریفات فرودگاهی در دنیا را به مسافران خود می‌دهد. لانج فرودگاه فرانکفورت، متعلق به شرکت هواپیمایی معروف «لوفت‌هانزا» است. این لانج یک ترمینال مستقل و مجزا از ترمینال اصلی فرودگاه است که بهترین تجربه سفر هوایی با امکانات رفاهی VIP را برای شما فراهم می‌کند. این لانج انواع خدمات VIP و CIP همچون ملاقات شخصی در هواپیما، رانندگی با ماشین «سدان لوکس» تا سالن تشریفات، ترانسفر فرودگاهی با لیموزین، انجام تمامی امور گذرنامه، ویزا و چمدان توسط پرسنل، اتاق سیگار برگ، بار انواع نوشیدنی، حمام،  اتاق غذاخوری با سرویس کامل را ارائه می‌کند.

لانج فرودگاه فرانکفورت، در دسترس مسافرین فرست کلاس پرواز لوفت‌هانزا یا سوئیس قرار دارد و از ساعت ۵:۳۰ صبح خدمات خود را ارائه می‌دهد. سالن استراحت ۶۰۰۰ متر مربعی پر شده با انواع صندلی راحتی و امکانات لوکس دیگری که قبلا بیان شد، این لانج را به یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین تشریفات فرودگاهی در دنیا تبدیل کرده است.

۴. فرودگاه دبی

 لانج فرست کلاس فرودگاه دبی از مجلل‌ترین تشریفات فرودگاهی در دنیا

لانج فرست کلاس فرودگاه دبی از مجلل‌ترین تشریفات فرودگاهی در دنیا

لانج فرست کلاس شرکت هواپیمایی «امارات»، در فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دارد. این جایگاه یک ترمینال اختصاصی و مجزا از ترمینال اصلی فرودگاه است. زمانی که وارد این جایگاه می‌شوید، می‌توانید از خدمات ریلکس و درمانی سالن مجهز و نامحدود Spa لذت ببرید. بار انواع نوشیدنی‌ها، انواع قهوه، سالن سیگار، فروشگاه‌های خرید معاف از گمرک، اتاق ناهارخوری با بوفه‌ای پر شده از انواع سوشی تا شیرینی، سوئیت‌های دوش، اتاق استراحت، فضای بزرگ سالن نشیمن و غیره تنها بخشی از خدمات CIP و VIP لانج فرودگاه دبی در لیست بهترین تشریفات فرودگاهی در دنیا هستند. 

خدمات VIP و CIP فرودگاه دبی به مسافران فرست کلاس پروازهای ایرلاین Emirates و افراد واجد شرایط طرح وفاداری شرکت امارات (Skywards) که بر اساس تعداد مایل سفر تعیین می‌شود، تعلق می‌گیرد.

۵. فرودگاه استانبول

جایگاه CIP فرودگاه استانبول

جایگاه CIP فرودگاه استانبول

CIP Lounge فرودگاه استانبول، از نظر سرگرمی بیشتر فرودگاه‌های این مقاله را ناک‌اوت می‌کند. این لانج CIP توسط ایرلاین «ترکیش ایرلاین» ساخته و اداره می‌شود. انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها همچون شبیه ساز گلف، سینما، میز بیلیارد، کنسول‌های بازی ویدیویی و غیره این سالن ۶۰٬۰۰۰ متر مربعی را به یکی از مفرح‌ترین تشریفات فرودگاهی در دنیا بدل کرده است. شما می‌توانید علاوه بر سرگرم شدن تا رسیدن زمان پروازتان، از غذاهای متنوع و فوق العاده ترکی در رستوران نیز استفاده کنید. نوشیدنی‌های ترکی و دیدن باغ چای ترکی را هم به لیست خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه استانبول اضافه کنید که باید از آنها لذت ببرید.

جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه استانبول دارای دو سالن Miles & Smiles و Business Lounge است که به شکل ۲۴ ساعته باز هستند. بیزینس لانج، برای مسافران بیزینس کلاس ترکیش ایرلاین و Star Alliance است. مسافران الیت و الیت پلاس برنامه وفاداری مایلی ترکیش ایرلاین با نام Miles & Smiles و مسافران طلایی Star Alliance نیز می‌توانند از سالن Miles & Smiles استفاده کنند. امکان خرید برای مسافران عادی نیز وجود دارد.

۶. فرودگاه دوحه

 لانج بیزینس کلاس المورجان قطر ایرویز

لانج بیزینس کلاس المورجان قطر ایرویز

تشریفات ویژه فرودگاه قطر در جایگاه فرست کلاس Al Safwa ارائه می‌شود که ایرلاین «قطر ایرویز» در این فرودگاه راه اندازی کرده است. سقف‌های سر به فلک کشیده، فواره‌ها و دیوار آبشار، آثار هنرمندان معروف و دیگر آیتم‌های هنری، این لانج را بیشتر به یک موزه شبیه کرده است تا سالن فرودگاه. جایگاه تشریفات AL Safwa با مساحت ۱۰۰٬۰۰۰ متر مربعی یکی از بزرگترین تشریفات فرودگاهی در دنیا به حساب می‌رود. فضای مخصوص خانواده، نشمین‌های راحتی متعدد، سوئیت‌های نیمه خصوصی، اتاق غذاخوری، حمام، اتاق بازی پینت بال، پلی استیشن، و شبیه ساز مسابقه ماشین F1 از جمله امکانات این لانج لوکس است.

سالن Al safwa به شکل شبانه روزی فعالیت می‌کند و برای پروازهای فرست کلاس قطر و Oneworld در دسترس قرار دارد. لانج بیزینس کلاس این فرودگاه Al Mourjan نام دارد که در سه بخش پلاتینیوم، طلایی و نقره‌ای خدمات می‌دهد. مسافران بیزینس کلاس می‌توانند با ۱۶۵ دلار خدمات فرست کلاس و VIP جایگاه Al safwa را خریداری کنند.

۷. فرودگاه هیترو لندن

سالن تشریفات فرودگاه هیترو لندن

سالن تشریفات فرودگاه هیترو لندن

 

یکی از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی در دنیا، کلاب هاوس ایرلاین ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic clubhouse) در فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن است. این جایگاه تشریفات فرودگاهی کار خود را از سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز کرد و امروزه با افزایش امکانات رفاهی خود همچنان جزو بهترین‌ها است. جاذبه اصلی این جایگاه سالن بار انواع نوشیدنی‌های آن است که مکانی عالی برای استراحت تا رسیدن زمان پرواز است. پشت بام کلاب هاوس نیز امکان استراحت در هوای آزاد و تماشای پرواز هواپیماها را برای مسافران فراهم می‌کند. ترانسفر فرودگاهی شهری، انتقال تا پای پلکان هواپیما با خودروهای لوکس، انجام عملیات و امور اداری مربوط به گذرنامه و ویزا از دیگر خدمات جایگاه تشریفات فرودگاه لندن هستند.

ساعت کاری جایگاه کلاب هاوس فرودگاه لندن از ۶ صبح تا ۱۰:۳۰ شب بوده و برای سفرهای Upper class ویرجین آتلانتیک و دلتا وان در دسترس است.

۸. فرودگاه سانفرانسیسکو

سالن تشریفات ایرلاین امریکن اکسپرس در فرودگاه سانفرانسیسکو

سالن تشریفات ایرلاین امریکن اکسپرس در فرودگاه سانفرانسیسکو

 

در لیست بهترین تشریفات فرودگاهی در دنیا، سالن Centurion ایرلاین American Express در فرودگاه شهر سان فرانسیسکو ایالات متحده نیز قرار دارد. این سالن لوکس در سال ۲۰۲۲ گسترش یافته تا بتواند تعداد بیشتری مسافر را خدمات دهد. صندلی‌های نشیمن متعدد، حمام‌های بزرگ، فضای رستوران با منوی متنوع غذایی، چیدمان و دکوراسیون هنری سالن و سالن اسپا از جمله خدمات این جایگاه تشریفات اختصاصی هستند.

ایرلاین امریکن اکسپرس، سالن‌های تشریفات فرودگاهی زیادی را در دنیا و آمریکا توسعه داده است. دسترسی به جایگاه Centurion با کارت بیزینس پلاتینیوم و کارت Centurion و همچنین یک کارت اعتباری با موجودی کافی برای مسافران عادی امکان‌پذیر است.

۹. فرودگاه هنگ کنگ

بهترین تشریفات فرودگاهی دنیا در سالن فرست کلاس فرودگاه هنگ کنگ

بهترین تشریفات فرودگاهی دنیا در سالن فرست کلاس فرودگاه هنگ کنگ

 

سالن فرست کلاس Cathay Pacific فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ، یکی از زیباترین جایگاه‌های تشریفات فرودگاهی در دنیا است. این سالن تشریفات اختصاصی بخش‌های مختلفی دارد که فضای نشیمن با سقف و دیوار شیشه‌ای یکی از آنها است. رستوران با انواع غذاهای تند، بار نوشیدنی‌های متنوع گرم و سرد، هشت سوئیت برای اقامت یک روزه به همراه حمام، و مرکز اسپا برای ماساژ و درمان از جمله امکانات رفاهی این لانج CIP هستند.

برای دسترسی به امکانات رفاهی و پروازی جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه هنگ کنگ باید بلیط فرست کلاس از خطوط هوایی Oneworld را داشته باشید.

۱۰. فرودگاه ابوظبی

 امکانات لوکس سالن تشریفات فرودگاه ابوظبی

امکانات لوکس سالن تشریفات فرودگاه ابوظبی