چالش پروازهای خارجی

چالش پروازهای خارجی

در هنگام انجام پروازهای خارجی همیشه مشکلاتی وجود دارد که مسافران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مشکلات در برخی از موارد قابل حل است و گاهی هم اصلا به آن توجهی نشده تا حل شود. به همین دلیل قبل از انجام پرواز بهتر است که با چالش‌های پرواز بیشتر آشنا شوید. 

هرچند که فرودگاه‌های پروازهای خارجی امکانات بیشتری‌ را اغلب در اختیار مسافران قرار می‌دهند و در بسیاری از موارد این مشکلات برای مسافران حل می‌شود. اما با این حال افراد اغلب مجبورند که با چالش‌های ایجاد شده از نزدیک آشنا شوند و کنار بیایند. در این مقاله به بررسی دقیق‌تر چالش‌های پروازهای خارجی بیشتر می‌پردازیم و به دنبال راه‌حلی برای آن می‌گردیم. 

چالش‌های پروازهای خارجی 

خدمات تشریفات فرودگاهی

خدمات تشریفات فرودگاهی

چالش‌های پرواز خارجی با پرواز داخلی متفاوت است و مسافران با هزینه بیشتری روبرو می‌شوند. به طور کلی سفرهای خارجی به دلیل طولانی‌تر و هزینه‌بر بودن،‌ مسافران را دچار استرس بیشتری می‌کند و به همین دلیل آگاهی از شرایط به آن‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. 

برای انجام پروازهای خارجی اغلب باید شرایط بیشتری مهیا باشد تا افراد در زمان موعود به مقصد مورد نظر برسند. البته برخی از این چالش‌ها به شرکت‌های هواپیمایی هم بستگی دارد و گاهی سفری بهتر را برای مسافران رقم می‌زند. 

۱. مشکل زبان

در فرودگاه‌های بین‌المللی سراسر دنیا اغلب تمام اطلاعات پرواز به زبان انگلیسی اعلام می‌شود. اما در واقع اگر مسافران به زبان انگلیسی مسلط نباشند، نمی‌توانند از مشکلاتی که در فرودگاه به وجود آمده مثل تاخیر پرواز مطلع شوند. به همین دلیل رکن اساسی برای سفر به کشورهای دیگر یادگیری زبان انگلیسی است تا مسافران بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. 

از طرفی هم اگر مسافر نیاز به کمک یا راهنمایی داشته باشد می‌تواند از طریق زبان انگلیسی سوال خود را مطرح کند تا پرسنل پرواز به او کمک کنند و مشکل برطرف شود. حتی در کشورهایی که زبان اصلی آنان، انگلیسی نیست اطلاعات پرواز به طور کامل به زبان انگلیسی اعلام می‌شود. هرچند که برای گرفتن تاکسی و گشتن در آن کشور بایستی تا حدودی زبان آن کشور را یاد گرفته باشید. 

۲. جاماندن از پرواز 

 جا ماندن از پرواز

جا ماندن از پرواز

یکی از چالش‌های پرواز خارجی، رسیدن به موقع به فرودگاه‌ است؛ مسافران حداقل دو الی سه ساعت زودتر باید در فرودگاه حاضر باشند تا بتوانند با خیال راحت به انجام امور پرواز بپردازند. هنگامی که گیت‌ها بسته می‌شود، مسافران باید در سالن انتظار آماده باشند و با خیال راحت با اتوبوس مخصوص فرودگاه پای پرواز خود بروند. 

در صورت دیرتر رسیدن مسافر، مشکلات زیادی از جمله جا ماندن از پرواز پیش می‌آید. با توجه به شلوغی فضای فرودگاه باید زمان کافی برای رسیدن به پرواز را داشته باشند و برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. جا ماندن از پرواز استرس زیادی را به مسافران تحمیل می‌کند و مشکلات زیادی را برای آنان به همراه دارد. از آنجایی که بیشتر پروازهای خارجی به صورت مستقیم نیست و از ترکیه انجام می‌شود؛ پس با جا ماندن از پرواز احتمال اینکه از پرواز بعدی هم جا بمانید بیشتر است و اگر شانس بیاورید شاید شرکت هواپیمایی بخشی از مبلغ و یا همه مبلغ بلیط را به شما بازگرداند. 

اما راه‌حل پیشنهادی به شما خرید خدمات تشریفات فرودگاهی است که مسافران می‌توانند همه چیز را به عهده پرسنل فرودگاهی بسپارند و در زمان درست خود را به فرودگاه برسانند. همچنین کلیه امور پرواز مانند تحویل چمدان‌ها، اخذ بلیط، حمل وسایل و… به عهده پرسنل است و در واقع شما هیچ دغدغه‌ای برای انجام سفر خود نخواهید داشت. حتی با ماشین اختصاصی تا پای پرواز می‌روید و نیازی به تحمل صف‌های طولانی نیست و معطلی ندارد. 

۳. اضافه بار 

همانطوری که می‌دانید، میزان باری که با خود حمل می‌کنید به نوع کلاسی که در پرواز خود انتخاب کردید،‌ بستگی دارد. بنابراین بسته به نوع کلاس می‌توانید بار بیشتر یا کمتری را به همراه داشته باشد. حتی اندازه کیف دستی هم مرتبط با نوع کلاس پرواز شماست.

البته میزان باری که مسافران می‌توانند با خود حمل کنند، اغلب به نوع شرکت هواپیمایی بستگی دارد و متفاوت است. به طور کلی مسافران با تهیه فرست کلاس می‌توانند تا ۵۰ کیلوگرم بار به همراه داشته باشند و در بیزینس کلاس ۴۰ کیلوگرم بار و مسافران اکونومی ۳۰ کیلوگرم بار می‌توانند حمل کنند. البته کیف دستی نباید وزنی بیشتر از ۵ تا ۷ کیلوگرم داشته باشد. 

در واقع با هر کیلوگرم اضافه‌تر از اعداد قید‌شده، مسافران باید پول بیشتری پرداخت کنند. در اغلب شرکت‌های هواپیمایی باید به ازای هر کیلوگرم اضافه‌ بار یک درصد از مبلغ بلیط خود را پرداخت کنند. همچنین میزان وزن کیف‌ دستی اهمیت زیادی دارد و نمی‌توانید لوازم شیشه‌ای و سنگین مانند شیشه‌ ادکلن را با خود به داخل کابین پرواز ببرید.

 

نوع پرواز مقدار بار 
کلاس معمولی  حداکثر بار مجاز ۳۰ کیلوگرم
بیزینس کلاس حداکثر بار مجاز ۴۰ کیلوگرم
فرست کلاس حداکثر بار مجاز ۵۰ کیلوگرم
اضافه بار کلاس معمولی از ایران به اروپا، شبه قاره هند به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا
هزینه بار اضافه ایران به جنوب، شرق آسیا به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا
هزینه بار اضافه ایران به آسیای مرکزی به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۰ دلار آمریکا
هزینه بار اضافه ایران به ژاپن و کره به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۵ دلار آمریکا
هزینه بار ایران به استرالیا  به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۵۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به خاور نزدیک به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به قطر به ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰ دلار آمریکا

 

۴. تاخیر 

یکی از مشکلات رایج فرودگاه پروازهای خارجی را می‌توان تاخیر پروازها دانست؛ اغلب پروازهای خارجی با تاخیر روبرو می‌شوند و مسافران مدت زیادی معطل، برای انجام سفر خود در سالن انتظار می‌نشینند. البته علل متنوعی باعث ایجاد این تاخیر می‌شود که می‌توان به مشکلات آب‌وهوایی و یا ازدحام و شلوغی زیادی فرودگاه این مشکل به وجود می‌آید. 

در اغلب موارد بروز تاخیر ناگزیر است و در نهایت از طریق اطلاعات پرواز به اطلاع مسافران می‌رسد. مسافران اگر شانس بیاورند و به پرواز ترانزیت بعدی برسند، مشکلی پیش نمی‌آید، اما در صورت جا ماندن از پرواز بعدی، شرکت هواپیمایی موظف است تا خسارت را به مسافر خود پرداخت کند. شرکت‌های هواپیمایی باید در صورت تاخیر پرواز از مسافران خود عذرخواهی کند و از این معطلی و بی‌نظمی جلوگیری شود. 

البته با رزرو خدمات CIP می‌توان در صورت تاخیر پروازهای خارجی از سالن مجزا بهره‌ برد. مسافران می‌توانند حتی از سوئیت‌های باکیفیت جهت استراحت استفاده کنند و به استراحت بپردازند. همچنین وجود اتاق سیگار اختصاصی و اتاق‌های مخصوص شارژر کمک زیادی به شاغلان می‌کند تا بتوانند لوازم الکترونیکی خود را شارژ کنند و به کارهای خود با خیال راحت بپردازند. 

۵. فست ترک Fast Track

Fast Track

Fast Track

برای پروازهای خارجی به جزء خدمات CIP، سرویس دیگری به نام فست ترک وجود دارد که خدمات ویژه‌ای را با قیمتی کمتر به مسافران ارائه می‌دهند. افراد می‌توانند با خرید بلیت پروازهای خروجی، لانج را همراه فست ترک رزرو کنند و از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوند. خدماتی مانند پذیرایی در سالن و استفاده از میان وعده و نوشیدنی‌های متنوع.

استفاده از اتاق سیگار و بخش‌های سالن لانج که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی وجود دارد. لانج اختصاصی بعد از بخش بازرسی گذرنامه قرار دارد و آماده خدمت‌رسانی به مسافران است. همچنین امکان رزرو ترانسفر فرودگاهی را به مسافران نیز می‌دهد. از دیگر خدمات آن می‌توان به اینترنت پرسرعت رایگان، سوئیت‌ اقامتی، گیت اختصاصی بازرسی، بیزینس سنتر و نشریات روز، چک کردن گذرنامه بدون صف اشاره کرد. 

۶. ازدحام و شلوغی فرودگاه

اغلب اوقات فرودگاه‌های بین‌المللی بسیار شلوغ می‌شوند و افراد مجبورند تا برای انجام تمام امور پرواز در صف‌های طولانی بایستند. چک کردن گذرنامه‌ها و صدور بلیت و یا سایر امور پرواز با معطلی زیادی همراه است و به همین دلیل باید ساعت‌ها قبل اقدام به انجام آن کنند. 

حتی برای تحویل بار هم باید در صف بایستند تا به درستی همه چیز را تحویل بدهند و خیالشان از بابت وزن اقلام هم راحت شود. اما با خرید خدمات تشریفات فرودگاهی در واقع تمام این امور دیگر به عهده مسافر نیست و پرسنل به راحتی و بدون معطلی امور پرواز را انجام می‌دهند. حتی دیگر نیازی نیست برای چک کردن گذرنامه در صف بایستند چون که گیت اختصاصی برای این امور در دسترس مسافران قرار می‌گیرد. 

۷. کمبود خطوط هواپیمایی

یکی دیگر از چالش‌های پرواز خارجی، کمبود ناوگان هوایی و نداشتن خطوط مستقیم است؛ هرچند که برخی از این مشکلات با مسائل سیاسی ارتباط دارد و از دسترس پرسنل فرودگاهی خارج است اما به هر حال برای مسافران آزاردهنده می‌شود. 

کمبود بلیت در زمان‌های حساس مشکلات زیادی را به همراه دارد و امکان برنامه‌ریزی را از مسافران می‌گیرد. بنابراین افراد ناچارند از مدت‌ها قبل بلیط مقصد مورد نظر خود را تهیه کنند تا در زمان موعود دچار مشکل نشوند.

جمع‌بندی

چالش پروازهای خارجی مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود می‌آورد که بهتر است از قبل با این مشکلات آشنا شده باشند و خود را برای آن آماده کنند. در فرودگاه‌های پروازهای خارجی و بین‌المللی مشکلاتی مانند تاخیر، جاماندن از پرواز، شلوغی و ازدحام و… اتفاق می‌افتد که مسافران را به دردسر می‌اندازد و استرس زیادی را تحمل می‌کنند. 

البته برخی از این مشکلات قابل حل است و در صورت بروز می‌توان از آن عبور کرد. همچنین رزرو خدمات سی آی پی به مسافران کمک زیادی می‌کند تا بتوانند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند. ارائه خدماتی مانند انجام امور پرواز که به عهده پرسنل است و یا رسیدن به موقع پای پرواز و یا استفاده از خودروهای اختصاصی برای رسیدن به هواپیما از جمله بهترین امکانات خدمات CIP به شمار می‌رود. 

سوالات متداول 

۱. میزان بار مجاز برای پروازهای معمولی چقدر است؟‌

برای پروازهای اکونومی مسافران پروازهای خارجی می‌توانند تا ۳۰ کیلوگرم بار به همراه داشته باشند. 

 

۲. خدمات سی آی پی چه امکاناتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد؟‌

انجام امور پرواز، حمل چمدان‌ها، تحویل چمدان‌ها،‌ خودروی اختصاصی تا پای پرواز، سالن اختصاصی از جمله خدمات CIP به شمار می‌روند. 

 

۳. در صورت جا ماندن از پرواز امکان جبران خسارت وجود دارد‌؟ 

برخی از شرکت‌های هواپیمایی بخشی یا همه مبلغ بلیط را به مسافر برمی‌گردانند اما در برخی از موارد هم شرکت‌های هواپیمایی مبلغی را متقبل نمی‌شوند. 

 

۴. خدمات لانژ در چه فرودگاه‌هایی در ایران ارائه می‌شود؟‌

خدمات لانژ در حال حاضر تنها در فرودگاه امام خمینی ارائه می‌شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *