مقدمه

خدمات هواپیمایی برای معلولین

خدمات هواپیمایی برای معلولین

معلولین نیز به دلایل مختلف به سفر با هواپیما نیاز خواهند داشت؛ سفر با هواپیما می‌تواند چالش‌هایی را برای این افراد به همراه داشته باشد. امروزه، برای تجربه سفری راحت‌تر به معلولین در هواپیماها خدماتی ارائه می‌شود. از مهمترین خدمات فرودگاهی برای این دسته از افراد می‌توان به ارائه سرویس ویلچر اشاره کرد. در واقع، ارائه این خدمت به معلولین به آن‌ها کمک می‌کند که سفر هوایی خود را با کمترین مشکل تجربه کنند. در این مطلب، همه آنچه باید درباره خدمات و امکانات شرکت‌های هواپیمایی برای معلولین بدانید را برای شما تهیه کرده‌ایم.

استفاده از ویلچر سالن سی‌آی‌پی

ویلچر سالن سی‌آی‌پی

ویلچر سالن سی‌آی‌پی

منظور از ویلچر در سالن سی‌آی‌پی، همان دستگاه بالابر است که مسافر را تا درب هواپیما هدایت می‌کند. در واقع، مسافران با استفاده از این دستگاه بالابر سریع‌تر و راحت‌تر به هواپیما می‌رسند. اگر به دلیل مشکلات حرکتی نمی‌توانید از پله‌های فرودگاه بالا و پایین بروید، به ویلچر نیاز پیدا خواهید کرد.

رزرو ویلچر در سالن فست ترک

آیا می دانید که با رزرو خدمات فست ترک، امکان دریافت ویلچر نیز وجود دارد؟ منظور از ویلچر در سالن فست ترک، وسیله حرکتی است که مسافران دارای مشکل در راه رفتن از درب فرودگاه تا مرحله انجام کلیه امور پرواز قادر به استفاده از آن هستند. بنابراین، اگر به عنوان سالمند، فرد معلول یا ناتوان قادر به حرکت و راه رفتن در فرودگاه برای انجام امور اداری و رسیدگی به امور پرواز نیستید، مسلماً رزرو ویلچر در سالن فست ترک بهترین گزینه برای شما است. ویلچر را می‌توان از مهمترین خدمات و امکانات شرکت‌های هواپیمایی برای معلولین در نظر گرفت.

رزرو خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه برای معلولین

دریافت ویلچر فرودگاهی

دریافت ویلچر فرودگاهی

شرکت‌های هواپیمایی برای تجربه سفر راحت‌تر برای مسافران معلول و کم توان امکان دریافت خدمات سی‌آی‌پی را فراهم کرده‌اند. با رزرو خدمات سی‌آی‌پی دیگر لازم نیست که مسافران معلول و کم توان در صف‌های طولانی انتظار منتظر بمانند. در صورتی که قصد سفر را افراد کم توان یا معلول را دارید، بهتر است که خدمات cip فرودگاه را رزرو کنید. مسافران معلول با دریافت خدمات سی‌آی‌پی نیازی به‌ایستادن در صف‌های طولانی برای رسیدگی به امور پرواز از قبیل دریافت کارت و… را ندارند.

پرداخت هزینه اضافی برای دریافت خدمات ویژه معلولین در پرواز‌های هوایی

به منظور دریافت خدمات ویلچر در هواپیما‌ها باید هزینه اضافی را پرداخت کنید. در واقع، این نوع خدمت به صورت جداگانه و مجزا از سایر خدمات cip قابل رزرو و دریافت است. شما می‌توانید از طریق تماس با مجموعه رویال سی‌آی‌پی، سرویس ویلچر مدنظر را برای افراد معلول و کم توان رزرو کنید تا سفری آسوده‌خاطرتر را تجربه کنند.

نکات قابل توجه برای افراد نیازمند به سرویس ویلچر در فرودگاه‌ها

آیا تصمیم دارید که سرویس ویلچر فرودگاهی را رزرو کنید؟ در این صورت، نکات زیر را نیز هنگام نیاز به استفاده از خدمات ویلچر در نظر بگیرید:

  • در فرودگاه‌ها به تعداد محدود ویلچر برای افراد مهیا شده است؛ بنابراین رزرو این خدمت را نباید به ساعت‌های آخر موکول کنید.
  • به خاطر داشته باشید که فرودگاه‌هایی که خدمات cip و تشریفاتی را به مسافرین ارائه می‌دهند، قادر به ارائه سرویس ویلچر نیز هستند.
  • یکی از اقداماتی که معلولین باید انجام دهند، رسیدن زودتر به فرودگاه جهت انجام امور مربوط به چک کردن چمدان و بررسی امنیتی است.
  • وقتی به فرودگاه رسیدید باید نشان دهید که به عنوان فرد معلول و دارای مشکل حرکتی به سرویس ویلچر احتیاج دارید. به طور معمول، شرکت‌های هواپیمایی در بلیط افراد درج می‌کنند که به ویلچر نیاز دارند.
  • افراد معلول باید نسبت به بازه زمانی پرواز نیز هوشیار باشند تا دیر به هواپیما نرسند.
  • معلولین و افراد ناتوان از نظر حرکتی می‌توانند تا بازه زمانی رسیدن تایم پرواز روی صندلی چرخدار منتظر بمانند.
  • بعد از رسیدن به هواپیما، ویلچر از مسافران گرفته می‌شود و افراد به سمت صندلی هواپیما توسط پرسنل همراهی می‌شوند.

 درخواست ویلچر برای معلولین و افراد کم توان از نظر حرکتی

رزرو سرویس ویلچر

رزرو سرویس ویلچر

مسافران وقتی بلیط هواپیما را تهیه می‌کنند، باید برای دریافت ویلچر درخواست دهند. بعد از اینکه بلیط موردنظرتان را خریداری کردید، باید با شرکت هواپیمایی تماس گرفته و در تاریخ سفرتان، سرویس ویلچر را رزرو کنید. لازم به ذکر است که درخواست ویلچر را باید از قبل از اینکه وارد فرودگاه شوید به ثبت رسانده باشید. درخواست‌هایی که در لحظات پایانی پرواز ثبت می‌کنید، احتمالاً توسط شرکت پذیرفته نمی‌شود و باید حدوداً از ۴۸ ساعت قبل اقدام کنید. آژانس مسافرتی باید این موضوع را بلیط افراد درج کند که به ویلچر احتیاج دارند. در واقع، فرودگاه در این زمینه هیچگونه مسئولیتی را پذیرا نیست.

آشنایی با کدهای مخصوص و اختصاری سرویس ویلچر روی بلیط هواپیماها

هنگام درخواست بلیط هواپیما، مسافر می‌تواند برای رزرو ویلچر نیز اقدام کند. با رزرو ویلچر به شما کد اختصاری اعطاء می‌شود. به طور معمول، این کد‌ها روی صندلی مسافران نیز درج می‌شوند. هر یک از کد‌های اختصاری که روی بلیط درج شده‌اند، بیانگر نوع خدمات قابل ارائه به مسافران معلول هستند.

کدهای اختصاری سرویس ویلچر
●      WCHR
●      WCHC
●      WCHS
  • WCHR: آیا شما نیز به عنوان سالمند، قدرت راه رفتن در سالن فرودگاه را تا رسیدن تایم پرواز ندارید؟ در این صورت قادر به رزرو ویلچر با کد WCHR هستید. در واقع، مسافران با انتخاب این نوع خدمت ویژه می‌توانند با استفاده از بالابر به راحتی از پله‌ها بالا و پایین بروند و مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.
  • WCHC: برخی از مسافران نمی‌توانند علاوه بر پله‌ها، روی زمین صاف نیز حرکت کنند. این دسته از افراد می‌توانند رزرو صندلی چرخ دار را در برنامه خود قرار دهند. مسافران دارای صندلی چرخدار و بلیط هواپیما با کد WCHC باید در سالن فرودگاه و کابین از سرویس ویلچر استفاده کنند.
  • WCHS: کد WCHS بیانگر این است که مسافران توانایی بالا و پایین رفتن از پله‌ها را ندارند. به همین خاطر، مسافریان برای این کار نیاز به استفاده از ویلچر دارند.

انواع ویلچر‌های مخصوص افراد معلول و کم توان در هواپیما

مسافران معلول و کم توان برای تردد بهتر و راحت‌تر در فرودگاه به ویلچر مخصوص نیاز دارند. شما می‌توانید هر یک از انواع ویلچر‌ها را با توجه به امکانات آن‌ها و شرایط خودتان رزرو کنید. از انواع ویلچر‌های مخصوص افراد کم توان، سالمند و معلول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

●       ویلچر‌های دستی استاندارد

ویلچر‌های دستی استاندارد به صورت دستی کار می‌کنند و برای مسافرانی که قدرت و تحرک کافی برای حرکت ندارند، بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.

●       ویلچر‌های حمل و نقل

این دسته از ویلچر‌ها، سبک وزن و جمع و جور هستند که برای حمل و نقل آسان‌تر مسافرانی طراحی شده‌اند که قادر به حرکت نیستند. معمولاً توسط کارکنان فرودگاه‌ها، مسافران معلول و کم توان با این ویلچر‌ها حرکت داده می‌شوند.

●       ویلچر‌های برقی

ویلچر‌های برقی توسط خود مسافران قابل کنترل هستند. استفاده از این دستگاه برای مسافران دارای قابلیت تحرک کمتر انتخاب بهتری است.

سخن آخر

سفر با هواپیما برای معلولین

سفر با هواپیما برای معلولین

مسافرت افراد معلول با هواپیما می‌تواند برای آن‌ها تجربه‌ای شیرین و لذت بخش باشد؛ اما به شرطی که امکانات رفاهی برای آن‌ها در طی سفر هوایی فراهم شود. به عنوان مثال، مسافران معلول بهتر است که خدمات سی‌آی‌پی و ویلچر را دریافت کنند تا سفری ایمن‌تر، سریع‌تر و بدون دغدغه‌تر را پشت سربگذارند. جهت هرگونه سؤال درباره خدمات و امکانات شرکت‌های هواپیمایی برای معلولین از قبیل سرویس ویلچر و cip می‌توانید با کارشناسان رویال سی‌آی‌پی در تماس باشید. کارشناسان رویال سی‌آی‌پی به تمام سؤالات شما درباره امکانات فرودگاهی مناسب برای معلولین پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

  1. آیا از ویلچر می‌توان در سالن سی‌آی‌پی استفاده کرد؟

    بله؛ افراد معلول قادر به استفاده از ویلچر در سالن سی‌آی‌پی هستند.

  2. چه کسانی قادر به رزرو ویلچر در فرودگاه‌ها هستند؟

    معلولین، سالمندان و افراد دارای مشکلات جسمانی قادر به رزرو سرویس ویلچر در فرودگاه‌ها هستند.

  3. در چه فرودگاه‌هایی مسافران قادر به رزرو سرویس ویلچر هستند؟

    در فرودگاه‌هایی از قبیل بندرعباس، تبریز، مشهد، کیش و امام، امکان رزرو سرویس ویلچر وجود دارد.

  4. چه موقع می‌توان برای دریافت خدمات ویلچر درخواست داد؟

    شما می‌توانید تا مدت ۴۸ ساعت قبل از رسیدن تایم پرواز، سرویس ویلچر را رزرو کنید.

  5. چه اقداماتی در فرودگاه‌ها برای رفاه بیشتر معلولین ارائه می‌شوند؟

    در فرودگاه‌ها، انواع امکانات مختلف از قبیل خدمات سی‌آی‌پی و سرویس ویلچر برای رفاه هر چه بیشتر مسافرین به آن‌ها ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *